-->

12.03.11

Провокація чи операція?


Майже два місця пройшло, як був зареєстрований законопроект №7562 від 14 січня 2011 року. Першою реакцією був шок. Адже в голову  не могло прийти таке, щоб міністерство юстиції України (автор законопроекту Валерія Лутковська - заступник міністра юстиції України і, одночасно, Урядовий уповноважений у справах Європейського суду з прав людини) розробило проект закону України, в якому є порушення одинадцяти статей Конституції України, невідповідальність вимогам трьох міжнародних Конвенцій, відміна цілого  ряду   статей Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»  №796-XII від   28.02.1991 р. та численних рішень Конституційного Суду України.

Але ми побачили цинізм і нахабство сьогоднішній влади по відношенню до людей, яким потрібен соціальний захист і турбота а також поважне ставлення до кожного із них з боку державних органів та будь якого державного службовця. Адже 25 років тому ці люди ціною свого здоров’я,  а дехто і своїм життям, зупинили ядерного монстра, який вийшов із під контролю людини.

18 січня цього року законопроект №7562 від був викладений на сайт газети «Пост Чорнобиль». Відразу на цей законопроект відреагували майже всі чорнобильські організації зі всієї України. Центральною Радою Всеукраїнської спілки «Чорнобиль-86» було підготовлене «Звернення до Президента України та голови Верховної Ради України,   про зняття з реєстрації законопроекту №7562 від 14 січня 2011 року»,  в  якому  ми  пропонували  не  лише  зняття  з  реєстрації вказаного документу, а  й  про  нагальне  вирішення  цих  проблем  як  у  повній  відповідності до  Конституції,  чорнобильського законодавства,  так  і  з  урахуванням  міжнародних договорів, ратифікованих  Україною,   при  цьому  враховувалась  система  захисту  найбільш вражених  чорнобильським  катаклізмом  інвалідів-ліквідаторів катастрофи,   дітей  інвалідів та потерпілих  від катастрофи  інвалідів Чорнобиля,  що  мало б  забезпечити  зняття   проблем  із судовими позовами   та значне зняття  соціальної   напруги  в  суспільстві.    Наше Звернення підтримали вісім громадських організацій і саме як колективне Звернення 25 січня цього року було відправлене на адресу Адміністрації Президента та Верховної Ради України. На превеликий жаль,   на сьогодні відповіді на наші пропозиції не  надійшло. Враховуючи подальші дії влади щодо втілення в життя законопроекту №7562, лише  сьогодні  зрозуміле чому.

Реакція чорнобильської громади була дуже активна. Пішли колективні звернення до Президента України та Уряду з усіх регіонів України. Більше того, в Харкові виник багатоденний соціальний майдан. Кожен день приходили люди на майдан і стояли на морозі з плакатами перед будинком обласної адміністрації.  Одноденні мітинги чорнобильців в обласних та районних містечках по всій Україні теж робили свою справу. Всі новини з боротьби чорнобильців за зняття законопроекту №7562 з реєстрації висвітлювалися на сайті газети «Пост Чорнобиль».

Для чого я все це викладаю? А для того, щоб всім було зрозуміло, що 8 лютого Головне науково-експертне управління Верховної Ради України затвердило свій Висновок щодо законопроекту №7562. Цей Висновок 10 лютого був викладений на сайті газети «Пост Чорнобиль» для ознайомлення всієї чорнобильської громади. Наведу лише декілька уривків із цього Висновку:

- «…Викликають критичне ставлення приписи, вміщені до розділу II «Прикінцеві та перехідні положення законопроекту…, які не мають безпосереднього відношення до предмету проекту. Їх включення до проекту суперечать частини 8 ст. 90 Регламенту Верховної Ради України, згідно з якою в розділ «Перехідні положення» проекту включаються зміни до інших законів, необхідні для реалізації поданого законопроекту, У зв’язку з цим пропонуємо виключити з проекту внесення змін до вказаних законів…»;

- «…Крім цього, слід звернути увагу на таке. Зазначені у Перехідних положеннях пропозиції передбачають скасування конкретизованих обсягів соціальних гарантій…, які закріплені спеціальними Законами…»;

- «…Запропонований замість цього порядок надання і визначення розмірів вказаних пільг за рішенням Кабінету міністрів України, на нашу думку, є порушенням принципів верховенства права – принципу пропорційності, забезпечення правових очікувань, правової певності, а також права захисту…».

Ситуація в корні змінюється. Вже і в Харкові влада змушена піти на зустріч соціальному майдану. Та ще приїзд Президента України Януковича В.Ф. до Харкова 15 лютого теж допоміг змінити ситуацію:   влада почула чорнобильців.

Але нагадаю, з часу появи законопроекту №7562 минуло майже місяць. Тепер настав час «Союзу Чорнобиль України»: 16 лютого він проводить пікетування Кабінету Міністрів України. І в той же час 16 лютого в комітеті Верховної Ради України з питань правосуддя,   розглянули законопроект №7562   і… затвердили! Затвердили не враховуючи негативний висновок щодо законопроекту №7562 Головного науково-експертного управління Верховної Ради України.

Ситуація із законопроектом №7562 переходить в фазу абсурду.    21лютого збирає чорнобильців міністерство юстиції у Всеукраїнському прес-центрі «Укрінформ» (Б.Хмельницького, 8/16). Офіційно це була зустріч представників міністерства юстиції з представниками громадськості з метою обговорення законопроекту №7562 «Про гарантії держави щодо виконання рішень суду». Від представників громадськості були лише чорнобильці. Розмови,   як і обговорення законопроекту №7562 не було. Був монолог Валерії Лутковської  і неприйняття будь яких її тез чорнобильцями. Та як же їх сприйняти? З боку Мінюсту наводилися лише бухгалтерські довідки: 130 млрд. грн. борг України по судах, 160 млрд. грн. потенційний борг по справах, які ще не завершені, тобто «застопорені» українською владою. З боку чорнобильців наводилися статті Конституції України, які порушувалися законопроектом №7562, наводилися міжнародні Конвенції, до яких Україна приєдналася.  Але ж законопроект №7562 входив в протиріч до цих Конвенцій. Наводилися рішення Конституційного Суду України та безліч інших доводів зокрема про моральність влади, що саме в рік ювілею, 25-ї річниці Чорнобильської катастрофи, саме така подяка від Уряду України чорнобильцям-ліквідаторам.

Що було результатом цієї зустрічі? Офіційно на сайті Мінюсту була надана інформація: Мінюст розгляне пропозиції громадських організації щодо опрацювання законопроекту «Про гарантії держави щодо виконання рішень суду». Ще можна підкреслити: на цій зустрічі не було представників «Союзу Чорнобиль України». Якщо і були, ми їх не почули.

Але 22 лютого в Будинку ветеранів (Бастіонна, 11) збирає чорнобильців віце-прем’єр-міністр, міністр соціальної політики Сергій Тігіпко. У залі більше 80% представників «Союзу Чорнобиль України»  (далі СЧУ), керівник «СЧУ» сидить у президії поряд із віце-прем’єр-міністром Сергієм Тігіпко, поряд заступники міністра соціальної політики Надрага В.І., Ващенко К.О. Це вже нагадує щось інше. Але головним в цієї ситуації є ясність: хто проти кого.

Знову обговорення законопроекту №7562. Але виступити на трибуні давали право лише представникам «СЧУ». З боями (у повному сенсі цього слова) прорвались до трибуни всього лише декілька чорнобильців, виступи яких не подобались владі. Але чому так змогло відбуватись? Чому влада демонструє повагу лише до однієї із чорнобильських організацій? Тоді інше запитання: чому влада обрала на роль Іуди саме керівництво «СЧУ»?

Подальші події все більше нагадували зраду інтересів чорнобильців. З трибуни було озвучено про необхідність прийняття законопроекту, авторами якого були Рижук С.М.,  Шенцев Д.О.,   Дейч Б.Д..    Навіть номера не було названо. Не випадково! 18 лютого цього року за проханням чорнобильців Харківщини автори цього законопроекту повернули  його  та  він був знятий з реєстрації. Вже немає законопроекту під номером 4321. Про що тоді може йти розмова? Але ми ще вернемося до законопроекту №4321. Він буде випливати знов і знов.

Закінчилася ця зустріч з таким результатом, як і 18 лютого в «Укрінформі»: чорнобильці говорять про зняття з реєстрації законопроекту №7562, влада наполегливо говорить про доопрацювання законопроекту №7562.

Але Тігіпко запросив керівників громадських організацій (по одному від кожної, саме такі були його слова) 28 лютого до себе на продовження обговорення цієї теми.

У Мінпраці по-іншому організували роботу. Були створені три робочі групи: з питань пенсійного законодавства; з питань оздоровлення; з питань пільг і компенсацій. Але як все цинічно було створено! В кожну робочу групу були включено по чотири представника від «СЧУ», по чотири - п’ять - шість від усіх інших разом взятих чорнобильських організацій. Керівниками робочих груп призначене представників Мінпраці, заступниками керівника робочих груп з питань пенсій та пільг – представників «СЧУ». Знову пріоритет «Союзу Чорнобиль України», знову влада не хоче чути іншу точку зору. Якщо хтось думає собі, що у «СЧУ» є багато пропозицій та наробіток, помиляється. Все повністю навпаки.

28 січня відбулася нарада у Мінпраці Сергія Тігіпка з керівниками робочих груп та їх заступниками. Було поставлене завдання до засідання робочих груп повинні бути запропоновані пропозиції щодо змін пенсійного забезпечення.

01 березня відбулося перше засідання робочої групи з питань удосконалення пенсійного законодавства. І що ж там обговорювалося?   Законопроект №4321!    Законопроект, якого вже немає в базі Верховної Ради України!   Немає майже фантому, ні якого сліду!   Отут вже треба думати, чому Мінпраці потакає «СЧУ» з пропозицією знову повернутися до законопроекту №4321.   Засідання закінчилось нічім. Запропоновано підготуватись краще до наступного засідання робочої групи. Але, зроблене головне, залякали прийняттям законопроекту №7562.

03 березня знову зібралася робоча група з питань удосконалення пенсійного законодавства. Яка назва робочої групи! І знову обговорювалося питання повернення до законопроекту №4321. Обговорення не було! Було категоричне не сприйняття майже розгляду формули розрахунку пенсій за законопроектом №4321. Було поставлене на голосування питання: чи вставляти формулу розрахунку пенсії ліквідаторам (із законопроекту №4321)  у 54 статтю нашого Чорнобильського закону? Тільки два голоси від представників «СЧУ» за таку пропозицію. Можна закінчувати?

Мабуть треба пояснення, чому так негативне ставлення до такої пропозиції. Втручання у 54 статтю сьогодні дуже небезпечне, тому що саме таким чином можемо загубити абзац із 6, 8, 10 мінімальних пенсій. Тому більшістю голосів робочої групи визначено, 50 та 54 статті треба зберегти за будь яких умов. Саме за таких умов пропозиція   «Союз Чорнобиль України» щодо втручання у 54 статтю є ніщо інше як провокація для того, щоб Верховна Рада України зробила «обрізання» 54 статті нашого Чорнобильського закону.

Але дії Мінпраці нагадають таку собі бойову операцію з використанням «своїх» у стані ворога. Хто мені поясніть такий факт? Нас лякають прийняттям законопроекту №7562,   але до сьогодні не працюють інші робочі групи, крім пенсійної. Тобто, якщо готуватись до 15 березня   (ймовірна дата розгляду законопроекту №7562), треба обговорити інші питання крім пенсійної. Цього немає.

Таким чином робимо висновок, що законопроект №7562 буде прийнятий без Прикінцевих положень, або, як мінімум, без чорнобильських статей у Прикінцевих положеннях цього законопроекту. А вся ця маячня стосується іншого питання, після 15 березня буде презентація віце-прем’єр-міністром   Сергієм Тігіпко Пенсійної реформи. Тоді стає все зрозумілим. А перевірити настрій та згуртованість чорнобильців ніколи не заважає.

Але провокації не закінчилися. Буцімто «Союз Чорнобиль України» знов пише листа на ім’я віце-прем’єр-міністра Сергія Тігіпко про те, що засідання робочої групи 3 березня було погано організовано, та

мотивуючі тим, що голосування було зірвано, та ще засідання відбулося у фойє Мінпраці на 8-му поверсі, тому треба знов розглянути пропозицію «СЧУ»   щодо формули розрахунку пенсії із бувшого законопроекту №4321. В Мінпраці поки ще не підтвердили цієї інформації.

Знов провокація!?
Тож будьмо разом!

Анатолій КОЛЯДІН, 
Голова Всеукраїнської спілки «Чорнобиль-86»,
Головний редактор газети «Пост Чорнобиль»


Немає коментарів:

Дописати коментар