на проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо збереження у людини і після її смерті статусу, категорії або інвалідності та причинного зв'язку з Чорнобильською катастрофою»
У законопроекті пропонується внести зміни до відповідних положень Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», за змістом яких відповідні компенсації і пільги, передбачені цим Законом, поширюються на неповнолітніх дітей, чоловіка (дружину), опікуна дітей «померлого громадянина у разі, якщо його статус, категорія або інвалідність пов’язані з Чорнобильською катастрофою». За змістом чинних формулювань відповідних положень цього Закону відповідні компенсації і пільги поширюються на неповнолітніх дітей, чоловіка (дружину), опікуна дітей померлого громадянина, «смерть якого пов’язана з Чорнобильською катастрофою». Згідно з Пояснювальною запискою до законопроекту, прийняття запропонованих змін унеможливить випадки вільного розсуду та тлумачення положень Закону, дозволить «суттєво знизити кількість звернень громадян України до судів всіх рівнів» і «забезпечити передбачуваність законодавчої політики» у цій сфері.
Головне управління вважає, що при розгляді законодавчої ініціативи слід взяти до уваги ускладнену на практиці ситуацію із належного виконання приписів цього Закону, що підтверджується прийняттям Наказу Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства надзвичайних ситуацій України «Про удосконалення системи експертизи по встановленню причинного зв'язку хвороб, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС» № 166/129 від 30.05.1997 року, а також розробкою у 2011 році нового проекту наказу МОЗ України «Про оптимізацію та удосконалення системи експертизи по встановленню причинного зв'язку хвороб з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС у віддаленому післяаварійному періоді».
Разом з тим, запропонований у проекті спосіб вирішення згаданої проблеми вбачається досить вразливим і неприйнятним з наступних причин. Предметом регулювання цього Закону є соціальний захист саме певної категорії осіб, що потребують його у зв’язку із Чорнобильською катастрофою. Відповідно можливість отримання визначених у ньому пільг і компенсацій безпосередньо передбачена в залежності від встановлених категорій (статті 14 та 19 Закону), які визначені вже з урахуванням статусу і інвалідності громадян. Тому їх додаткове зазначення у нормах Закону є зайвим. Крім того, пропозиція закріпити можливість отримання пільг членами сімей померлих, які належали до відповідних категорій (а отже, і з відповідним статусом чи інвалідністю), незалежно від причини смерті у відповідних випадках виходитиме за межі регулювання цього Закону.
Для вдосконалення положень Закону, на нашу думку, доцільно взяти до уваги приписи Інструкції по застосуванню Переліку хвороб, при яких може бути встановлено причинний зв’язок з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників у дорослого населення, яке постраждало внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС», затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров'я України 17.05.1997 р. № 150 у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України 14.06.2012 р. № 441. У ній, зокрема, визначено, що «у випадку смерті особи, яка постраждала внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, причинний зв’язок встановлюється, якщо діагноз входить до Переліку хвороб та Переліку хвороб і патологічних станів, підтверджений результатами патолого-анатомічного чи судово-медичного дослідження або клінічно доведений при стаціонарному обстеженні за життя цієї особи» (пункт 2.6.1.). «Причина смерті може бути пов’язана з дією шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС без патолого-анатомічного або судово-медичного дослідження, якщо вона є наслідком хвороби, що входить до Переліку хвороб та Переліку хвороб і патологічних станів, за якою був встановлений причинний зв’язок за життя цієї особи (пункт 2.6.2.).
З метою спрощення процедури з’ясування причинного зв’язку смерті відповідних категорій чорнобильців і уникнення випадків прийняття суб’єктивних рішень вбачається доцільним закріпити у Законі положення про підставу отримання вказаних у Законі пільг і компенсацій членами сімей померлих, смерть яких наступила внаслідок хвороби, зазначеної у відповідному Переліку.
Звертаємо увагу на невдалу назву законопроекту, адже по суті мова в ньому йде не про збереження за померлою людиною її статусу і групи інвалідності (що взагалі є юридично неможливим), а про закріплення певного обсягу пільг і компенсацій за громадянами, на яких поширюється дія Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно направити на доопрацювання.
Керівник Головного управління В.І.Борденюк
Вик.: Лаврінчук І., Макійчук Т.
Немає коментарів:
Дописати коментар