-->

14.11.14

Чего ждать от госбюджета 15-го года?

Ну вот мы и выбрали новую Верховную Раду Украины. Ее качество мы скоро "прочувствуем на собственной шкуре", но сейчас я хочу затронуть тему того, что этой новой ВР предстоит сделать.

Одним из самых важных заданий для обновленного депутатского корпуса будет формирование государственного бюджета на 2015 год. 

Из опыта принятия бюджетов прошлых лет (а это касается прежде всего 2012 и 2013 г.) проблемой для льготных категорий граждан было предоставление госбюджетом права Кабинету Министров Украины регулировать размеры социальных выплат, вопреки нормам установленным Конституцией и законами Украины, что на мой взгляд недопустимо, поскольку нарушает конституционные принципы приоритетности законов над подзаконными актами.

Очень часто, когда речь заходит о деньгах, наши депутаты забыват о законности и начинают руководствоваться только целесообразностью!

И все же нужно признать, о законе  иногда вспоминают, но это происходит тогда, когда речь заходит о собственных правах, как это было с судьями не так давно обратившимися в Конституционный суд и с его помощью решившими для себя проблему с ограничением максимальной пенсии, что отражено в решении КСУ № 1-2/2013!

Но вернемся к бюджету. Я ведь еще ничего не сказал о главном финансовом документе на 2014 год. 

Не знаю, было ли это упущением нардепов, но КМУ полномочий по изменению размеров соцвыплат с 01 января не получил, чем сразу же воспользовались льготники и начали подавать исковые заявления в суды, а те в свою очередь - начали их удовлетворять.

И вот тут-то власть спохватилась и приняла изменения к финансовому закону в которых прописала:

"Ст.30  Установити, що у 2014 році у разі введення воєнного стану норми статей 7-9 Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік", а також норми і положення актів законодавства, які стосуються інших державних соціальних стандартів та гарантій, застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2014 рік."

А в п.6-7 заключительных положений, уже без всяких условий, ввела ограничения на выплаты для нескольких категорий граждан, в том числе и для чернобыльцев.

Иначе как дискриминацией по социальному признаку это назвать нельзя. И оставлять факт безнаказанным, я уверен, нельзя!

Тем более, буквально накануне принятия изменений в госбюджет, Главное научно-экспертное управления от 30.07.2014г. сделало свои выводы о законопроэкте,  в которых черным по белому написала следующее:

"6. На думку Головного управління, положення пункту 68, яким доповнюються Прикінцеві положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» та згідно з яким відповідні положення і норми зазначених у ньому законів України, що передбачають виплату: доплат громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення; додаткових пенсій за шкоду заподіяну здоров’ю особам відповідних категорій; щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи; державних пенсій особам, які віднесені до категорії 1 та у зв'язку з втратою годувальника; підвищення до пенсій дітям війни; підвищень до пенсій та інших пільг ветеранам війни, мінімальних пенсій особам, звільненим із військової служби, «застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2014 рік», не повною мірою узгоджується з принципом поділу державної влади на законодавчу, виконавчу і судову та конституційною природою Кабінету Міністрів України як органу виконавчої влади, основне суспільно-політичне (функціональне) призначення якого у механізмі держави полягає у забезпеченні виконання Конституції і законів України.

У своїх висновках до аналогічних пропозицій Головне управління неодноразово зазначало, що, не заперечуючи можливості визначення на підзаконному рівні окремих питань, що стосуються порядку надання відповідних соціальних виплат актами Кабінету Міністрів України, за змістом відповідних положень Конституції України вирішення питань, що стосуються права на відповідні соціальні виплати та визначення їх розмірів, належить до повноважень Верховної Ради України як єдиного органу законодавчої влади. Такий підхід випливає зі змісту пунктів 1 та 6 частини 1 статті 92 Конституції України, за якою виключно законами України визначаються: «права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов'язки громадянина; основи соціального захисту…». 

Відповідно до Основного Закону України Кабінет Міністрів України покликаний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та забезпечувати проведення державної політики у всіх сферах суспільного життя, у тому числі у сфері соціального захисту (стаття 116), засади якої визначаються Конституцією та законами України (стаття 85). 

Передбачений  порядок застосування норм відповідних законів України не узгоджується також із Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», згідно з яким основні державні соціальні гарантії, до яких включаються: мінімальний розмір заробітної плати, мінімальний розмір пенсії за віком, неоподатковуваний мінімум доходів громадян, розміри державної соціальної допомоги та інших соціальних виплат, встановлюються законами з метою забезпечення конституційного права громадян на достатній життєвий рівень (стаття 17 Закону). 

Можливість коригування на підзаконному рівні норм і положень Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», що передбачають виплату відповідних доплат до пенсій, компенсацій та державних пенсій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, заперечується змістом статті 71 цього Закону, де визначено, що дія його положень не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону."

Обратите внимание на последнее предложение. Главное научно-экспертное управление указывает на то, что возможность регулировать чернобыльский закон подзаконным актом отрицается ст.71 Закона 796-ХІІ.

И все же, несмотря на указанные несоответствия законам и Конституции, изменения к бюджету были приняты и плевать на выводы какого-то там Главного научно-экспертного управления.

А ведь эти нормы могут "перекочевать" и в госбюджет 15-го года! Как раз это мы не должны допустить.

Недопустим ли!?

А.Дерека

Немає коментарів:

Дописати коментар