-->

24.06.15

Проблеми врегулювання соціальних виплат постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи

Рахункова палата здійснила аудит ефективності використання коштів державного бюджету у 2014 році на виплату щомісячної грошової допомоги у зв'язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та компенсації за пільгове забезпечення продуктами харчування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

За результатами аудиту Колегія Рахункової палати зробила висновок, що Кабінет Міністрів України та Міністерство соціальної політики України у 2014 році не забезпечили у повному обсязі виконання Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в частині виплати їм грошової допомоги та компенсації. Причини - незабезпечення необхідними фінансовими ресурсами цих виплат при формуванні проекту державного бюджету та неналежна організація виконання відповідної бюджетної програми з боку Мінсоцполітики.

Нормативно-правове поле цих виплат на сьогодні недосконале та застаріле, містить правові колізії.

Розміри грошової допомоги встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 1996 № 836 «Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в абсолютних сумах і не змінювалися протягом 18 років, незважаючи на постійне зростання мінімальної заробітної плати і у 2014 році вони були меншими майже в 230 разів від визначених законодавством. Зазначене призводило до масових звернень громадян до судів. Станом на 1 січня 2015 року постраждалими громадянами подано 91 тис. позовів щодо виплати грошової допомоги, а сума, яка за позовами підлягала виплаті, становила 162,4 млн. гривень.

Нарахована допомога понад 655 тис. осіб в розмірі від 1,6 грн. до 2,6 грн. на місяць, істотно не впливала на рівень обмеження споживання постраждалими особами продуктів харчування місцевого виробництва, втратила свою матеріальну та соціальну значущість, та стала додатковим навантаженням для працівників органів соціального захисту населення. З 1 січня 2015 року виплата такої грошової допомоги була відмінена.

В порушення Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов'язаних із соціальним захистом постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, розміри грошової компенсації громадянам, віднесеним до категорії 1 і 2, останніх п'ять років не змінювалися. Враховуючи зростання цін, це зменшило реальні розміри компенсації майже вдвічі та призвело до недотримання фізіологічних (медичних) норм забезпечення продуктами харчування постраждалих.

Мінсоцполітики як головний розпорядник коштів не забезпечило обґрунтованого планування видатків на виплату грошової допомоги і компенсації та належного контролю за виконанням бюджетної програми, що призвело до утворення невикористаного залишку бюджетних коштів за наявності простроченої кредиторської заборгованості наприкінці 2014 року в сумі 23,5 млн. гривень.

За відсутності контролю з боку міністерства керівництво департаменту соціального захисту населення Київської облдержадміністрації ухвалювало неефективні управлінські рішення щодо розподілу асигнувань між управліннями праці соціального захисту населення, що не давало їм змоги своєчасно проводити видатки та уповільнювало отримання постраждалими цих виплат. Через затримку з перерахуванням департаментом коштів майже півтисячі постраждалих Києво-Святошинського району Київської області в червні-серпні 2014 року отримували компенсації із запізненням на місяць.

Про результати проведеного аудиту Колегія Рахункової палати поінформувала Верховну Раду України, Кабінет Міністрів України та внесла відповідні рекомендації щодо удосконалення нормативно-правового забезпечення, що врегульовує питання соціальних виплат постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Немає коментарів:

Дописати коментар