-->

24.05.19

З Єдиного реєстру судових рішень України

Категорія справи № 580/275/19: Адміністративні справи (з 01.01.2019); Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо; управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них; загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них; громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Надіслано судом: 16.05.2019. Зареєстровано: 19.05.2019. Оприлюднено: 20.05.2019.
Дата набрання законної сили: 16.05.2019
Номер судового провадження: А/855/5484/19


  ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 580/275/19                                                    Суддя (судді) першої інстанції: А.М. Бабич

ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
  16 травня 2019 року                                                                                            м. Київ
          
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі: судді-доповідача: Беспалова О. О., суддів: Ключковича В. Ю., Парінова А. Б., розглянувши у порядку письмового провадження у місті Києві апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року (місце ухвалення: місто Черкаси, час ухвалення не зазначений, дата складання повного тексту: 27 лютого 2019 року) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання неправомірними дій щодо відмови у перерахунку та виплаті пенсії учасника ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року; зобов`язання здійснити перерахунок та виплату пенсії з 01.10.2017 р., обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року позов залишено без задоволення.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити, вважаючи, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що Законом № 2148 було розширено перелік категорій осіб, які мають право на обрахунок пенсії, виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Апелянт вважає, що особи, призвані на військові збори, є прирівняними до осіб, які перебувають на дійсній строковій військовій службі.

До Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив відповідача на апеляційну скаргу, зареєстрований 04.04.2019 р. за вх. № 12618, в якому відповідач зазначає, що позивач не належить до категорії осіб, визначених ч. 3 ст. 59 Закону № 796.

На підтвердження своїх доводів посилається на практику Верховного Суду.

Також від позивача до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшли додаткові пояснення, зареєстровані 06.05.2019 р. за вх. № 16291, в яких позивач просить звернути увагу суду апеляційної інстанції на рішення Конституційного Суду України № 1-р(II)/2019 від 25.04.2019 р.

У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю - доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів зважає на таке.

Як вбачається з матеріалів справи та було вірно встановлено судом першої інстанції, позивач з 22.12.1986 р. до 01.03.1987 р. був призваний на спеціальні збори з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у складі військової частини 73413 (а. с. 20).

Згідно з даними копії довідки до акта огляду МСЕК від 15.05.2013 р. серії 10 ААБ № 339344 позивачу встановлено ІІ групу інвалідності у зв`язку із захворюванням, пов`язаним з виконанням обов`язків з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Відповідно до копії посвідчення серії НОМЕР_3 позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії.

29.12.2018 р. позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії, виходячи із п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 01.10.2017 р. відповідно до ст. 59 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 р. № 796-ХІІ (далі - Закон № 796) та постанови КМ України від 15.11.2017 р. № 851 (а. с. 15 - 16).

Листом від 03.01.2019 р. № 14/Ш-10 відповідач повідомив позивача про те, що оскільки останній брав участь у ліквідації наслідків аварії не під час проходження строкової військової служби, для обчислення пенсії по інвалідності з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати підстав немає (а. с. 17).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вимогами ст. 59 Закону № 796 (в редакції, чинній до 1 жовтня 2017 р.) було передбачено, що пенсії військовослужбовцям призначаються з їх грошового забезпечення згідно з цим Законом та іншими законодавчими актами. Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, призначається відповідно до статті 51 цього Закону.

          Військовослужбовцям пенсії по інвалідності, а членам їх сімей пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи за їх бажанням можуть призначатися на умовах і в порядку, визначених законодавством України для осіб, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків) або відповідно до статті 54 цього Закону. Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, призначається відповідно до статті 51 цього Закону.

          Особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок чого стали інвалідами, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням цих осіб з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, що був встановлений на час їхнього перебування в зоні відчуження.

Отже вимогами ч. 3 ст. 59 Закону № 796 у редакції, чинній до 1 жовтня 2017 р., було визначено одну категорію осіб, які мали право на обчислення пенсії з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати - особи, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок чого стали інвалідами.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 3 жовтня 2017 р. № 2148-VIII (далі - Закон № 2148) ст. 59 Закону № 796 викладено в наступній редакції: «Пенсії військовослужбовцям призначаються з їх грошового забезпечення згідно з цим Законом та іншими законодавчими актами. Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, призначається відповідно до статті 51 цього Закону.

Військовослужбовцям пенсії по інвалідності, а членам їх сімей пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї за їх бажанням можуть призначатися на умовах і в порядку, визначених законодавством для осіб, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), або відповідно до статті 54 цього Закону.

Особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої закономна 1 січня відповідного року».

          Закон № 2148 в частині внесених змін, згідно Прикінцевих та перехідних положень, набрав чинності з 1 жовтня 2017 р.

Отже Законом № 2148 розширено перелік категорій осіб, на яких вказана норма розповсюджується, а саме: осіб, які брали участь у інших ядерних аваріях та випробуваннях, а також осіб, які брали участь у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї.

Згідно правової позиції Верховного Суду, висловленої в постанові від 26.03.2019 р. (справа № 816/99/18), таке право виникає у зазначених осіб лише за наявності трьох умов у сукупності (розширене тлумачення зазначеної статті без внесення змін до ч. 3 ст. 59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» не допускається):

1) особа має статус особи з інвалідністю;
2) особа отримала статус особи з інвалідність виключно внаслідок участі у ліквідації відповідних наслідків та у військових навчаннях;
3) особа брала участь у ліквідації відповідних наслідків та військових навчаннях лише під час проходження дійсної строкової служби.

Зважаючи на викладене, оскільки позивач не проходив дійсної військової служби під час участі у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, висновок суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову є обґрунтованим.

В той же час, колегія суддів звертає особливу увагу на те, що станом на момент перегляду справи судом апеляційної інстанції словосполучення «дійсної строкової», яке містилося у положеннях частини третьої статті 59, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) згідно з Рішенням Конституційного Суду № 1-р(II)/2019 від 25.04.2019 р.

За положеннями    статті 152 Конституції України  закони та інші акти за    рішенням Конституційного Суду України    визнаються неконституційними повністю чи в окремій частині, якщо вони не відповідають    Конституції України    або якщо була порушена встановлена    Конституцією України    процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності.

Закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим    рішенням, але не раніше дня його ухвалення.


В той же час, предметом спору у даній справі є відмова відповідача, датована 03.01.2019 р.

З огляду на вищенаведене, колегія суддів  зауважує, що станом на цю дату така відмова була правомірною.

Незважаючи на це, з 25.04.2019 р. у позивача виникло право на відповідний перерахунок пенсії, з огляду на що колегія суддів приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог зобов`язального характеру саме з цієї дати.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

У відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи.

Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення не у відповідності до норм матеріального права, а тому наявні підстави для його скасування.

Натомість, апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, оскільки апелянт, заявляючи про задоволення позовних вимог у повному обсязі, хибність висновків відповідача до 25.04.2019 р. не довів.

Відповідно до ст. 139 КАС України питання щодо розподілу судових витрат вирішенню не підлягає.

У відповідності до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо:

а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;
б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;
в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;
г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Керуючись ст.ст.  308310311315317321322328329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:


Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2019 року скасувати.
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (ЄДРПОУ 21366538, місцезнаходження: 18000, місто Черкаси, вулиця Смілянська, 23) здійснити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ) перерахунок та виплату пенсії з 25 квітня 2019 року, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до частини 3 статті 59 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328329 КАС України.

Суддя-доповідач                         О. О. Беспалов
Суддя                          В. Ю. Ключкович
Суддя                 А. Б. Парінов

(Повний текст постанови складено 16.05.2019 року)

Немає коментарів:

Дописати коментар