"Українська енергетика" поспілкувалася з новообраним головою громадської ради при Державному агентстві з управління Зоною відчуження Олександром Сиротою про роль громадськості у прийнятті управлінських рішень органами державної влади
Державне агентство з управління Зоною відчуження (ДАЗВ) з жовтня минулого року очікує на нового постійного керівника. Конкурс на зайняття цієї вакантної посади уже двічі переоголошувався, також за останні кілька місяців в агентстві змінилося три тимчасові очільники.
Громадська рада при агентстві також своєрідно відреагувала на ці події, переобравши свого голову. Тепер її очолив колишній житель Прип'яті, координатор інфоцентру "Чорнобиль: територія змін" Олександр Сирота.
Новообраний керівник ради очікує, що громадськість братиме активну участь у процесах, які відбуваються довкола ДАЗВ: конфлікт інтересів, що виник через управління Міністерства енергетики та захисту довкілля, налагодження прозорої роботи підприємств з поводження з радіоактивними відходами (РАВ) та навіть розвиток чорнобильський "туризму".
- Для чого потрібні громадські ради при органах виконавчої влади?
Глобальне завдання будь-якої громадської ради — це надання громадськості можливості брати участь у реалізації державної політики. Це майданчик, на якому громадськість та державний орган мають змогу взаємодіяти та почути одне одного. Рада систематизує проекти та ініціативи, що подаються громадянами, проводить експертизу діяльності державного органа. Простіше кажучи, громадська рада не дає державі забувати про те, що існує суспільна думка.
- А які завдання ставить громадська рада при ДАЗВ?
“Чорнобиль” дуже тісно пов'язаний з інтересами великої кількості людей: тих, хто там проживав до аварії, ліквідаторів, тих, хто там працює зараз, та й загалом, так чи інакше, всієї України. Тому місія громадської ради при Державному агентстві з управління Зоною відчуження багатогранна і у якомусь сенсі складна.
Ми почали цікавитися тим, що відбувається на території Зони, хоча це викликало певний спротив: багато хто вважав, що громадськість цікавиться тим, що її не стосується
Ми дуже довго намагалися сформувати правомочну громадську раду при агентстві. Раніше такий орган формально існував, але він нічого не робив. Рада збиралася, щось вирішувала, підписувала якісь резолюції — і все.
Починаючи з минулого скликання вперше за всю історію ДАЗВ громадська рада почала активну діяльність та взаємодію із Зоною відчуження. Ми почали цікавитися тим, що відбувається на території Зони, хоча це викликало певний спротив: багато хто вважав, що громадськість цікавиться тим, що її не стосується.
Таку ж динаміку намагаємося зберегти і зараз. Ми маємо своїх представників у Зоні відчуження. Тобто люди, які входять до складу громадської ради зараз, велику кількість часу проводять на території Зони. Будемо намагатися це максимально використати для вирішення нагальних завдань.
- Агентство зобов’язане дослухатися до позиції громадськості?
Громадська рада — це рекомендаційний орган. Ми можемо донести свою позицію до керівництва ДАЗВ, але далі вони уже самостійно вирішують, чи брати позицію громадськості до уваги.
Тож дослухатися чи не дослухатися — це напряму залежить від мотивації керівника. Якщо ДАЗВ хоче мати підтримку від громадськості, тоді агентство буде докладати зусиль до вирішення запитів ради. Якщо виконавчий орган ігнорує думку громадськості, виникають конфлікти — ми це бачили на прикладі інших державних органів, коли керівництво намагається блокувати якісь процеси всередині рад, впливати на думку та інше.
На щастя, у ДАЗВі такого не сталося. Було взаєморозуміння і з попереднім керівництвом, і з виконуючими обов'язки. Але ми б все одно хотіли додатково попрацювати над комунікацією із керівництвом агентства, щоб нас точно чули. В ідеалі хотілося б вчасно отримувати від агентства інформацію про актуальні проблеми, про те, чим громадська рада може бути корисною, які питання потребують додаткового обговорення.
- Майбуть, з усього того, за що відповідає ДАЗВ, найбільш гостро у суспільстві обговорюється тема поводження з РАВ. Розбудова відповідної інфраструктури викликає певний спротив у суспільстві… Чи обговорюється це питання громадською радою?
Поки що мені не траплялося таких звернень від громадських організацій. А дописи у соціальних мережах взяти до уваги ми не можемо.
Теми, що стосуються діяльності ДАЗВ, часто обговорюються у соціальних мережах, але так і не знаходять відображення у конкретних запитах до громадської ради агентства
З того, що я спостерігаю, інтерес громадськості до роботи агентства взагалі не виражений якоюсь конкретикою. Тому, можливо, нам доводиться самостійно шукати питання, які потребують уваги. Якщо проблеми обговорюються на рівні соціальних мереж чи чуток, це викликає певний дискомфорт. Має бути реальна ініціатива від громадськості чи державного органа.
- Тобто, теоретично, організації екологів, що виступають за згортання будь-яких ядерних програм, можуть звернутися до вас і заявити про свою позицію, ви будете зобов’язані це врахувати?
Якщо ці громадські організації не просто будуть висловлювати свій протест, а нададуть обґрунтовану пропозицію, запропонують рішення... Ми не можемо просто висловлювати чи не висловлювати певну позицію. Але ми, наприклад, можемо запитувати аналіз з того чи іншого питання за участі експертів чи представників ДАЗВ.
- А сама громадська рада має контакт з підприємствами, що поводяться з РАВ?
Переді мною якраз стоїть завдання розібратися у цьому питанні. Якщо контакту немає, він має бути встановлений.
Громадська рада має налагодити контакт з підприємствами, які поводяться з РАВ
Мені важко сказати про те, що було раніше, бо керівник не завжди звітує про всю свою діяльність. Керівники громадської ради, по суті, діють від імені громадської ради у період між її засіданнями. Деякі питання можуть обговорюватися без погодження з рештою членів, якщо це напряму не зачіпає їх інтереси.
- Що відбувається, якщо є питання, яке належить до сфери компетенції кількох органів виконавчої влади?
У нас, наприклад, було спільне засідання з громадською радою Державної інспекції ядерного регулювання України. Ми обговорювали питання, що входять до сфери діяльності обох органів: актуалізація стратегії перетворення об’єкта “Укриття” на екологічно безпечну систему, стратегія розвитку Зони відчуження, стратегія розвитку поводження з РАВ, безпека і стан реалізації Центрального сховища відпрацьованого ядерного палива.
І такі спільні засідання можуть проводитися з будь-ким. Наприклад, питання посилення відповідальності за порушення режиму радіаційної безпеки може обговорюватися з громадською радою при Міністерстві внутрішніх справ.
Інтерес до роботи громадської ради при ДАЗВ чомусь обмежений. У раді поточного скликання всього 15 членів, а місць при цьому — 35
- До громадської ради може потрапити будь-хто, кому просто цікава тема Зони відчуження?
При формуванні будь-якої громадської ради, відповідно до наявних положень, вимагається, щоб громадська організація чи громадська спілка, яка подає заявку на участь, здійснювала діяльність у тій сфері, в якій працює орган державної влади.
У випадку ДАЗВ, очевидно, це ті організації, які займаються питаннями “Чорнобиля” та ядерної енергетики: проблематикою Зони відчуження, поводження з радіоактивними відходами тощо.
На жаль, інтерес до роботи громадської ради при ДАЗВ чомусь обмежений. При формуванні поточного скликання не відмовили жодній організації, яка подала заявку на участь. Але таких заявок було всього 15 — а місць у громадській раді 35.
Автор: Руслана Чечуліна https://ua-energy.org
Немає коментарів:
Дописати коментар