У Мінціфри вважають, що введення єдиного реєстру одержувачів соцдопомоги дасть змогу економити до 100 мільярдів на рік
Близько 50-100 млрд грн, які виділяють на соціальні виплати, витрачаються не за призначенням. Про це заявив нещодавно міністр цифрової трансформації Михайло Федоров, аргументуючи потребу створення єдиного реєстру осіб, які отримують соціальну допомогу.
За словами міністра, ці гроші отримують "мертві душі" – люди, яких немає, або ті, хто не має права на допомогу від держави. А після створення реєстру, в якому будуть об'єднані різні бази даних, ці порушення нібито можна буде своєчасно виявляти і запобігати їм.
Йдеться про величезну суму державних коштів, які фактично розкрадають. 100 млрд грн – це близько 17% усіх соціальних виплат! Якщо розділити ці гроші на всіх пенсіонерів в Україні, вийде, що у кожного пенсія збільшилася б більш ніж на 800 грн.
Як вдається українцям отримувати від держави гроші, не маючи на них права, тоді як багато хто не може домогтися навіть належних виплат? Які є схеми, хто їх придумує і втілює?
Ненароджені діти
Як виявилося, однією з частих схем є призначення допомоги по народженню дітей тим, у кого ці діти, власне, не народжувалися.
"Ще недавно – до того, як ми оцифрували допомогу при народженні, – органи соцзахисту вимагали від батьків малюка копію свідоцтва про народження як факт підтвердження наявності дитини. Під час оцифрування ми ліквідували цю вимогу, перейшовши на електронну взаємодію з реєстром актів цивільного стану для автоматичної перевірки", – розповів у коментарі для сайту "Сьогодні" перший заступник міністра цифрової трансформації Олексій Вискуб.
Але розбираючи кілька кейсів в одному районі, знайшли призначену допомогу при народженні дітей, яких немає в реєстрі. Тобто надані копії свідоцтва про народження були підробленими.
"Ось вам простий приклад нарахування на "мертві душі", який навіть складно було собі уявити", – говорить Вискуб.
Про існування такої схеми, причому у великих масштабах, розповів нам і адвокат Юрій Криворучко. З тією лише різницею, що, за його даними, подібні схеми реалізовувалися за участю чиновників з органів соцзахисту.
Наприклад, він розповів, що чиновниця домовилася з однією громадянкою, та відкрила рахунок і регулярно вносила дані про дітей, яких нібито народжує. І на цю картку було перераховано близько 320 тис. грн.
В одному з міст Одеської області було відразу кілька випадків, коли на підставі фальшивих довідок від лікарів були внесені дані про дітей, нібито народжених поза закладами охорони здоров'я. Тобто не в лікарні, в домашніх умовах. Але ці дані були сфальсифіковані.
"В результаті близько 7 млн грн було перераховано батькам дітей, які не існують. Це явно була змова між чиновниками і деякими громадянами. Отримані гроші вони ділили. У Вінницькій області приблизно 1,2 млн грн було нараховано за такою схемою. Подібні випадки були і в Херсонській області. Все – за участю чиновників соцзахисту", – розповідає Юрій Криворучко.
За його словами, такі масові випадки в одному регіоні й на великі суми неможливі без участі чиновників. Юрист визнає: буває, звичайно, що і самі громадяни підробляють документи, але це поодинокі випадки, і зазвичай під час перевірки це швидко припиняють.
Виявляти схеми допомагає верифікація
Реклама
В Україні є кілька сотень різних соцвиплат, серед них і пенсії. За даними Мінцифри, одержувачами цих виплат є практично кожен другий українець – загалом понад 20 млн людей. Соціальні видатки державного бюджету на це в поточному році становлять понад 860 млрд грн.
Схеми отримання незаконних соцвиплат є якщо не у всіх видах соцвиплат, то, мабуть, у більшості. Але точно стверджувати це неможливо – на сьогодні виявляють подібні схеми переважно під час верифікації, і те, що гроші отримані незаконно, треба ще довести.
"Головні недоліки проєкту верифікації соцвиплат – те, що він перевіряє правомірність нарахування постфактум. А крім того, не контролює всі виплати, оскільки не має доступу до всіх реєстрів для перевірки", – каже заступник міністра цифрової трансформації Олексій Вискуб.
Проте, за його словами, навіть за таких обмежень верифікація вже дає результат.
"Наприклад, тільки за один місяць за одним видом допомоги виявили можливі неправомірні призначення на 150 млн грн. Чому можливі? Тому що не всі реєстри ще під'єднані. Проєкт верифікації Мінфіну отримує від Мінсоцполітики дані про призначені виплати і аналізує інформацію про одержувачів в інших реєстрах. Якщо встановлюють факт, що людина отримала субсидію і придбала яхту, то зрозуміло, що таке потрібно скасовувати. Але процедура скасування постфактум також дуже складна", – розповідає Олексій Вискуб.
Єдиним рішенням, за його словами, залишається побудова якісної системи eSocial.
"Вона забезпечить превентивну верифікацію одержувача до призначення соціальної виплати, зокрема й інформацію про можливу смерть, щоб мінімізувати неправомірні призначення. Все це допоможе заощадити державі мільярди коштів вже в перший рік запуску системи", – підтверджує Олексій Вискуб слова міністра.
Звідки беруться фальшиві документи
Так чи інакше, призначення неправомірної соціальної виплати починається зазвичай з фальшивого документа. Але підробити довідку самому так, щоб ніхто нічого не запідозрив і соцдопомога була нарахована, вкрай складно, а то й зовсім неможливо. Адже часто це спеціальні бланки, і їх завіряють печатками.
Таку саму думку висловлює юрист і економіст Борис Ткачук ("Спілка викривачів корупції").
"Відомі мені корупційні практики використовують чиновники управлінь праці та соціального захисту населення як органів державної влади, так і органів місцевого самоврядування, а також управлінь пенсійного фонду. Зокрема і за участю організаторів, за згодою органів центральної влади", – каже Борис Ткачук.
Як приклад він наводить незаконну схему, яка працювала на Харківщині й була розкрита рік тому СБУ. Пресцентр СБУ повідомляв, що харків'янин пропонував за гроші жителям тимчасово окупованих територій сприяння в оформленні пенсій та інших видів соцдопомоги.
Він оформляв документи за сприяння працівників управлінь пенсійного фонду, праці та соцзахисту, а також працівників банківських установ. Під час обшуків було вилучено понад 800 незаконно оформлених банківських карток. Незаконних виплат було на мільйони гривень.
За що судять громадян
У реєстрі судових рішень є досить прикладів, коли за неправомірне отримання грошей з держбюджету судять саме громадян, на яких були оформлені соціальні виплати.
Одного із жителів міста Бершадь (Вінницька область) судили за те, що він приховав, що є керівником ТОВ і звернувся в центр зайнятості по допомогу з безробіття. Як сказано в судовому рішенні – "керуючись корисливим мотивом, з метою незаконного збагачення за рахунок чужого майна".
Причому звертався він туди двічі. У 2015 році він пів року отримував допомогу з безробіття і "заволодів" аж 5 тис. 280 грн 63 коп., "чим завдав Міністерству соцполітики... майнову шкоду на вказану суму".
Другий раз він звернувся в центр зайнятості восени 2019-го. І йому знову нарахували допомогу: він отримав 17,3 тис. грн за 3 місяці. Після суд обійшовся із цією людиною досить гуманно – порушник відбувся штрафом у розмірі 1020 грн.
Жительку Закарпатської області, матір трьох дітей, судили за те, що вона, "маючи корисливий мотив", подала заяву про допомогу як мати-одиначка, хоча проживала із цивільним чоловіком.
У підсумку за пів року вона "незаконно отримала соціальну допомогу в сумі 1366,72 грн та 16 135 грн, чим завдала державі збитки на зазначену суму, за що передбачена кримінальна відповідальність" – цитата з вироку суду.
Жінці присудили 2 роки позбавлення волі. Правда, з відстроченням на рік за умови, що вона не вчинить новий "злочин" і буде вчасно з'являтися на реєстрацію в орган пробації.
Жителя Ратнівського району Волинської області судили за те, що він доглядав за сестрою – інвалідом 2-ї групи й отримував за це грошову допомогу, а потім поїхав на заробітки за кордон і не повідомив про це, тож гроші продовжували надходити на його рахунок.
У підсумку він "заволодів грошима державного бюджету" на суму 5559 грн. Суд присудив йому тільки штраф – 884 грн, врахувавши каяття і позитивну характеристику.
Державні "схеми"
Але не тільки громадяни обманюють державу. Юристи кажуть, що і держава робитиме періодичні спроби обдурити громадян. Зокрема, у такий спосіб, що часом відмовляють в нарахуванні соціальних виплат тим, кому вони належать за законом.
"У мене була не одне справа, що стосується відмов у нарахуванні чорнобильської пенсії. Пенсійний фонд намагається економити гроші й збільшувати залишкові кошти. У зв'язку з тим, що багато підприємств припинили своє існування і при цьому не передали справи до архіву, багато людей не можуть отримати довідки про те, що вони працювали або проживали на забрудненій території. А під час призначення пенсії їх вимагають. Чорнобильського посвідчення та підтвердження, що воно було видане на законних підставах, чиновникам недостатньо", – каже адвокат Юрій Криворучко.
Він розцінює такі справи не як окремі випадки, а як державну політику, спрямовану на економію коштів.
"Це економія коштів Пенсійного фонду. Деякі колишні співробітники ПФУ говорили, що отримували такі настанови від начальства. Також можна назвати схемою вимогу надавати довідки для нарахуванні пенсії, крім трудової книжки. Часто підприємств вже не існує, і люди не можуть взяти таку довідку. Відповідно, їм не зараховується частина стажу. Є також "схеми", що дають змогу економити кошти під час перерахунку пенсій. Згідно із законом перерахунок повинен відбуватися щомісяця, коли інфляція перевищує 1%. Все це, я вважаю, "схеми", створені на рівні держави", – говорить юрист.
Економити будуть і на чиновниках
Після запуску єдиного реєстру планується скоротити витрати і на управління соціальною сферою.
"Сьогодні управління соціальною сферою забезпечують понад 60 тис. працівників, а витрати на управління становлять понад 13 млрд грн. Це просто величезні кошти. При цьому наявне дублювання функцій.
Наприклад, всі органи влади соціальної сфери мають свої фронт-офіси по всій країні. Якщо вам треба оформити пенсію, то потрібно йти в районне відділення ПФУ, якщо допомога при народженні – в районне управління соцзахисту тощо. Це все величезне дублювання приміщень, людей і функцій.
Те саме стосується і виплатної функції – сьогодні кошти спочатку з центру йдуть й регіон, потім у район і до людини. Навіщо такий складний шлях і зайві кроки?
Все це призводить до надмірних витрат на управління. Завдяки оптимізації (єдині фронт-офіси, бек-офіси, єдиний виплатний процесинг) та автоматизації ці витрати можна скоротити в рази", – упевнений Олексій Вискуб.
Крім цього, оновлена соціальна система має стати набагато зручнішою для тих, хто звертається по допомогу.
"Вже понад рік ми в Міністерстві цифрової трансформації будуємо цифрову державу, щоб українці більше не стояли в чергах по довідки, не платили хабарі. Великий крок для цього – цифрова трансформація соціальної сфери.
Спільно з Міністерством соціальної політики та Офісом президента України ми прийняли стратегію цифрової трансформації соціальної сфери. Запустимо єдиний реєстр осіб, які отримують бюджетні виплати. Завдяки цьому ми викорінимо корупцію, автоматизуємо процеси і перевірку на призначення тільки достовірних соцвиплат", – обіцяє заступник міністра.
Нагадаємо, вже з 1 січня 2021 року в Україні вводять попередню перевірку даних для призначення субсидій. Мінфін для цього побудував інформаційно-аналітичну платформу верифікації держвиплат, яка об'єднує в одному місці інформацію про одержувача з багатьох джерел.
Немає коментарів:
Дописати коментар