ГОЛОВУЮЧА.
Дякую, шановні народні депутати. Тоді переходимо до шостого питання нашого порядку денного: це законопроект щодо доцільності, ми розглядаємо питання щодо доцільності включення до порядку денного сесії двох проектів законів: про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо підвищення рівня пенсійного забезпечення окремих категорій осіб (реєстраційний номер 4555) (автор – Кабінет Міністрів України) і альтернативний до нього законопроект щодо підвищення рівня пенсійного та соціального забезпечення окремих категорій осіб (реєстраційний номер 4555-1) (народний депутат Королевська та інші).
МУЗИЧЕНКО В.В. Дякую, Галина Миколаївна.
Шановні народні депутати, шановні учасники! Законопроект 4555 розроблений Міністерством соціальної політики і поданий урядом, і має на меті створити рівні умови в обчисленні пенсій всіх ліквідаторів аварії на ЧАЕС першої категорії. На сьогоднішній день особам, які брали участь в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до Закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" або за бажанням таких осіб з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року. При цьому інші учасники ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, а також інших ядерних аварій права на обчислення пенсії з п'ятикратного розміру заробітної плати не мають, що створює соціальну несправедливість і напругу.
Прийняття законопроекту дасть можливість усім учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідністю з Чорнобильською катастрофою, а також осіб, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, обчислювати пенсію з п'ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.
Це створить умови для збільшення розміру пенсійних виплат для майже 40 тисяч пенсіонерів з числа ліквідаторів аварії на ЧАЕС, а також забезпечить рівні підходи щодо призначення і виплати пенсій цій дуже поважній категорії населення. Це особливо актуально, я підкреслюю, коли ми говоримо про те, що в наступному місяці у нас будуть 35 роковини відповідно аварії на Чорнобильській атомній електростанції. Тому ми б дуже просили підтримати відповідну законодавчу ініціативу.
Ми передбачаємо, що вона набуде, почне діяти з 2022 року, оскільки там потрібно буде виділити достатньо серйозну суму коштів, це майже 1,2 мільярда гривень. На жаль, на сьогоднішній день в державному бюджеті цих видатків не передбачено. Ми вели дуже серйозну дискусію з Міністерством фінансів і вважаємо, що на наступний рік ми можемо відповідні видатки закласти в державний бюджет для забезпечення належного рівня пенсійного забезпечення цієї категорії населення.
А зараз в дні роковин ми маємо цим громадянам показати, що держава не забула про їх вклад і відповідно має намір забезпечити відповідні соціальні гарантії в тих розмірах, на які вони заслуговують.
Дякую і прохання підтримати.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пане Віталію.
Шановні народні депутати, ми заслухаємо спочатку голів підкомітетів, чи питання до виступаючого? Як краще, питання? Будь ласка, шановні народні депутати, тоді питання до авторів законопроекту.
Михайло Михайлович, будь ласка.
ЦИМБАЛЮК М.М. Шановна Галино Миколаївно, шановний доповідачу, насправді тема дуже актуальна і різні категорії – ліквідатори і учасники, потерпілі від Чорнобильської катастрофи – очікують оновлення їхніх пільг, які були скасовані попередньою владою. І є стосовно цього декілька рішень Конституційного Суду. Але і дякую Міністерству соціальної політики, що це одна з таких ініціатив відновлення соціальної справедливості.
Єдине в мене запитання, чому з 1 січня 2022 року? Буде уточнення бюджету за результатами першого півріччя. Слід шукати кошти, тому що ми щоденно втрачаємо людей – ліквідаторів і учасників ліквідації, і тих, хто був відселений з цієї території, багато з них можуть не дожити до 1 січня 22-го року.
Чи можна і чи вбачаєте ви спільно з Міністерством фінансів попрацювати, щоб хоча б цей законопроект увійшов у дію згідно Конституції після місяця з дня його підписання Президентом? Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, Михайло Михайлович, за запитання.
У мене прохання відповісти пана Віталія Музиченка, а також Рожкову Людмилу, директора Департаменту видатків бюджету органів влади. Будь ласка, представник Мінфіну. Будь ласка, пан Музиченко, а потім пані Рожкова.
МУЗИЧЕНКО В.В. Дякую.
Шановний Михайло Михайлович, за надзвичайно важливе запитання. Воно стосується, в принципі, реалізації цього закону. І я хотів би сказати про те, що ми, з однієї сторони, як орган виконавчої влади змушені були дотримуватися статті 27 Бюджетного кодексу, тому що ми знаємо, що на сьогоднішній день значна частина законопроектів не проходить ні комітети, ні зал Верховної Ради, оскільки не відповідає цьому положенню. І оскільки на сьогоднішній день Законом про Держбюджет відповідно на 2021 рік відповідних видатків не закладено, це могло б поставити взагалі під загрозу реалізацію такої законодавчої ініціативи.
Ми з Міністерством фінансів мали непросту дискусію на етапі узгодження цієї законодавчої ініціативи. До кінця чесно ми її не узгодили, тому що ми залишилися кожен при своїй думці. Але, з нашої точки зору, це та категорія чорнобильців, яка реально потребує соціальної підтримки і піклування від держави. Тому ми все ж таки і через Кабінет Міністрів провели цю законодавчу ініціативу, і от зараз презентуємо її на засіданні нашого комітету.
Звичайно, ми не будемо заперечувати і підтримаємо позицію, якщо ми паралельно із доопрацюванням до другого читання змінимо строки набуття чинності і застосування цього закону, але за умови, якщо ми передбачимо відповідний ресурс у державному бюджеті.
Дуже не хотілось би мати ситуацію, коли ми знову приймемо якісь соціальні гарантії, які не будуть підкріплені реальним фінансовим ресурсом. І це, я думаю, не той випадок, що ми можемо пообіцяти цим людям щось зробити, але цього не зробити. От з 2022 року ми розуміємо, що ці кошти можна закласти в закон про державний бюджет на наступний рік і вже зараз ініціюємо відповідні подання до Міністерства фінансів.
Чи можна його наблизити? Я думаю, що так, але з одночасним коригуванням показників державного бюджету.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пане Віталію.
Пані Рожкова, будь ласка, від Мінфіну.
ДІДЕНКО С.О. Від Мінфіну буде Діденко Сергій Олексійович, директор департаменту.
ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, пане Сергію.
ДІДЕНКО С.О. Я повністю підтримую позицію Віталія Музиченка, він повністю охарактеризував, яким чином можна вирішувати зазначене питання як у поточному році, так і в наступному. …… стаття Бюджетного кодексу, в якій чітко визначено, ……… додаткові видатки по законопроекту, яким чином повинен вводитися зазначений законопроект в дію. І дійсно, це питання повинно розглядатися по термінам введення в дію, якщо буде забезпечено відповідний фінансовий ресурс.
Перегляд державного бюджету на даний час не планується. Але будемо, як то кажуть, розглядати це питання в ході виконання бюджету.
ГОЛОВУЮЧА. Михайло Михайлович, не знаю, я сама не задоволена відповіддю, але може і народні депутати подадуть зміни до Бюджетного кодексу. Це ж не стосується безпосередньо вже нашого законопроекту, це стосується іншого, який ми можемо подати, а там вже бюджетний комітет як визначить, але роковини треба відмічати. І те, що не передбачено видатків на роковини у державному бюджеті, це теж не добре.
ЦИМБАЛЮК М.М. Дякую, я почув.
ГОЛОВУЮЧА. Олег Арсенюк, будь ласка, голова підкомітету.
АРСЕНЮК О.О. Доброго дня, шановні колеги! Трішки доповню. Так, дійсно ми всі знаємо та пам'ятаємо, що у нас скоро 35-річчя з дня аварії на Чорнобильській АЕС. Хочу підтримати Міністерство соціальної політики, ми спільно розробляли ці зміни. І, можливо, ці зміни не задовольнять всіх, але тут є рівність до підняття пенсійного забезпечення всім категоріям.
Звичайно, урядовий законопроект є важливий напередодні 35-річчя трагедії на ЧАЕС. Для вшанування пам'яті загиблих під час трагедії ми повинні згадати про героїзм пожежників, експлуатаційного персоналу станції, військовослужбовців, будівельників, учених, медиків, які брали участь у ліквідації наслідків аварії ЧАЕС.
Тому, враховуючи сказане та чисельні звернення громадян, які постраждали від аварії на Чорнобильській АЕС, прошу законопроект реєстраційний номер 4555, поданий Кабінетом Міністрів України, рекомендувати у Верховній Раді України та включити його до порядку денного.
Та, якщо буде така можливість, щоб ми встигли до 35-річчя його прийняти. Я сподіваюсь, що перше читання зал проголосує підтримку, і прийняти його зараз на комітеті за основу. А потім вже після першого читання ми готові до співпраці: Михайло Михайлович, Микола Бабенко, готові між першим та другим читанням його доопрацювати та встигнути до 35-річчя його прийняти.
Дякую. Прошу підтримати і дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, пане Олеже.
Тоді пропозиція така: рекомендувати Верховній Раді включити до порядку денного, рекомендувати Верховній Раді прийняти його за основу та прохання скоротити терміни надання пропозицій до другого читання. Правильно?
АРСЕНЮК О.О. Да.
ЦИМБАЛЮК М.М. А там альтернативний ще.
ГОЛОВУЮЧА. Тепер щодо альтернативного, да.
АРСЕНЮК О.О. Якщо можна, прошу альтернативний відхилити.
ГОЛОВУЮЧА. Будь ласка, хто презентує альтернативний? Або є які пропозиції? Відхилити?
ОСТАПЕНКО А.Д. Є пропозиція відхилити, даже, як кажуть, не розглядати.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую, дякую, пане Анатолію.
Таким чином, рекомендувати Верховній Раді зазначений проект закону включити до порядку денного. Рекомендувати Верховній Раді прийняти за основу. Прохання скоротити терміни надання пропозицій до другого читання, щоб ми встигли прийняти до 26 квітня. І відповідно рекомендація відхилити законопроект альтернативний.
Хто за цю пропозицію, прошу голосувати.
ЦИМБАЛЮК М.М. Цимбалюк – за.
АРСЕНЮК О.О. Арсенюк – за.
ГОЛОВУЮЧА. Бабенко.
БАБЕНКО М.В. Бабенко – за.
ГОЛОВУЮЧА. Анатолій Остапенко.
ОСТАПЕНКО А.Д. За.
Немає коментарів:
Дописати коментар