Хто розрулить пенсійні чорнобильські колізії ?
Цього разу торкнуся проблем,що виникають при призначенні пільгової пенсії по віку ліквідаторам другої категорії. Вони,як на мене,штучно узаконені чиновниками Пенсійного фонду України для підняття важливості своїх крісел за мовчазної згоди Міністерства юстиції. Присутній тут ще й фактор бездіяльності.
Мої звернення з цього приводу до ПФУ,Міністерства соціальної політики, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини та Комітету Верховної Ради з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи не знайшли розуміння і завершилися звиклими сухими чиновницькими відписками. Може серед нас є правники,котрі запропонують таки вихід із глухого кута для понівечених Чорнобилем людей. Тільки спільно ми зможемо здолати оцю несправедливість.
Існуючі «правові» постулати зводяться до наступного:
1. Право на пенсію за віком на пільгових умовах мають громадяни незалежно від місця останньої роботи (ст. 13 ЗУ «Про пенсійне забезпечення»);
2. Умови, норми та порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
3. Особам, які працювали у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 року незалежно від кількості робочих днів, а з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів пенсійний вік зменшується на 10 років (ст. 55 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян,які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»);
4. Відповідно до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1, за документ, що засвідчує особливий статус особи, подається посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, форму якої затверджено постановою Державного комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09.03.1988 року № 122, яка видавалася підприємствами та організаціями, в складі яких робітник безпосередньо був зайнятий на роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою проводились роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
Вимогу довідки №122 я схильний вважати не лише невмотивованою,а головне,дискримінаційною до нас, ліквідаторів-жертовників термоядерної катастрофи. Вона ж не носить жодного навантаження і є звичайнісінькою чиновницькою заморочкою! Хіба вона впливає на розмір пенсії та видатки із бюджету,чим повинні опікуватися працівники ПФУ?! Ба більше! По-перше,цю довідку було запроваджено ще у 1988 році,тобто до прийняття Чорнобильського законодавства. По-друге, мені вбачається , що проголошення її обов’язковою посадовці ПФУ переслідували свої особисті,виразно меркантильні, інтереси, присвоюючи собі невластиві функції для возвеличення своєї ваги - аудиту застосування норм Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». По-третє, цю вимогу при прийнятті Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» назвали тимчасовою. Хіба оця восьмирічна тимчасовість не є свідченням бездіяльності пенсійників щодо гарантій соціальної справедливості? Тяганина з оцією довідкою триває місяцями,оскільки військові частини розформовані,колгоспи та чимало підприємств і організацій позникали разом із своїми архівами. Звернення ж до суду з надуманими обов’язковими апеляціями на їх рішення затягуються на роки.. По-четверте, мене оцей примус довідки наштовхує на думку, що законодавець вніс цю нелогічну норму під певним тиском, точніше наполегливим лобіюванням бюрократів!
Серед низки документів, які необхідно подати претенденту на пільгову пенсію по віку, законодавець назвав «документи, які засвідчують особливий статус особи». Формулювання чітке і зрозуміле. Статус ліквідатора другої категорії засвідчує посвідчення!!! Правління ж ПФУ у такий спосіб (наголошую вдруге) присвоїло собі не властиву функцію – аудит правильності видачі посвідчень.
Скільки буде продовжуватись це беззаконня та знущання над чорнобильцями? Україна вже давно перестала бути правовою державою (проти чого повстав Євромайдан!), оскільки зараз зустрічаються непоодинокі випадки вибіркового застосування закону і права. Зараз у багатьох ліквідаторів-чорнобильців виникають проблеми не тільки з нарахуванням пенсії по інвалідності, але і є багато непоодиноких випадків, коли тих-таки ліквідаторів змушують пред'являти довідки у Пенсійний Фонд про виїзди в 30-ти кілометрову зону із зазначенням населених пунктів та кількості здійснених виїздів по датах лише для того, щоб вони не могли скористатися правом виходу на пільгову пенсію за віком. Варто лише уточнити, що ці ліквідатори роками мають відповідні посвідчення та користуються іншими компенсаціями за втрачене здоров’я, окрім, як виявляється , – пенсії, до того ж ще й урізаної.
Ярослав Олійник,голова ГО «Прикарпатбат Чорнобиль»
Немає коментарів:
Дописати коментар