Президенту ВГО "Союз Чорнобиль України" Березіну В. О.
Голові правління ВГО "
Спілка учасників та ветеранів ядерних випробувань і військових навчань з використанням ядерної зброї"
Радченку М.В.
вул. Ю. Коцюбинського, З, м. Київ, 04053
Голові правління ВГО "
Спілка учасників та ветеранів ядерних випробувань і військових навчань з використанням ядерної зброї"
Радченку М.В.
вул. Ю. Коцюбинського, З, м. Київ, 04053
Шановні Володимире Олексійовичу та Миколо Васильовичу!
У відповідь на ваше звернення до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо направлення до Конституційного Суду України конституційного подання про визнання неконституційними положень підпункту "в" пункту 9 розділу І Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" як таких, що суперечать статті 22 Конституції України, повідомляємо.
Поділяючи позицію щодо необхідності поновлення права осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильській катастрофи, на збільшення пенсії за вислугу років, вважаємо, що на сьогодні вирішення цього питання є можливим лише шляхом внесення відповідних змін до чинного законодавства, оскільки згідно із статтею 91 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Водночас щодо вашого прохання звернутися до Конституційного Суду України з метою вирішення питання поновлення права осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильській катастрофи, на збільшення пенсії за вислугу років шляхом визнання діючих положень підпункту "в" пункту 9 розділу І Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" неконституційними повідомляємо таке. Відповідно до статті 150 Конституції України та статті 13 Закону України "Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини" Уповноважений дійсно має право звернутися до Конституційного Суду України з конституційним поданням щодо конституційності законів та інших правових актів Верховної Ради України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Водночас однією з умов застосування акта реагування Уповноваженого є наявність для цього законних підстав. Відповідно до статей 39-41 Закону України "Про Конституційний Суд України" Уповноважений з прав людини належить до числа суб'єктів права на конституційне подання у випадку правового обґрунтування тверджень щодо неконституційності правового акта (його окремих положень).
У зв'язку з цим слід зауважити, що наведені у зверненні обґрунтування неконституційності положень підпункту "в" пункту 9 розділу І Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" як таких, що суперечать статті 22 Конституції України, вважаємо недостатніми з наступних підстав.
Положення частини третьої статті 22 Конституції України щодо недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод людини необхідно тлумачити в системному зв'язку з іншими положеннями Основного Закону України.
Зокрема, згідно з частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Із цим конституційним правом громадян кореспондується обов'язок держави щодо його забезпечення.
У Конституції України передбачено гарантії прав громадян на соціальний захист, зокрема такі, як законодавче закріплення основ соціального захисту, форм і видів пенсійного забезпечення (пункт 6 частини першої статті 92), визначення джерел державного соціального забезпечення (частина друга статті 46) тощо.
Згідно з позицією Конституційного Суду України, визначеною в мотивувальній частині Рішення від 26.12.2011 № 20-рп/2011, розміри соціальних виплат залежать від соціально-економічних можливостей держави, проте мають забезпечувати конституційне право кожного, гарантоване статтею 48 Конституції України, на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї. Є неприпустимим встановлення такого правового механізму, відповідно до якого розмір пенсій, інших соціальних виплат та допомоги буде нижчим від рівня, визначеного в частині третій статті 46 Конституції України, і не дозволить забезпечувати належні умови життя особи в суспільстві та зберігати її людську гідність, що суперечитиме статті 21 Конституції України. Водночас, на думку Конституційного Суду України, зміна механізму нарахування певних видів соціальних виплат та допомоги є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів сама сутність змісту права на соціальний захист.
На залежність розмірів соціальних виплат особі від економічних чинників вказав і Конституційний Суд України, зокрема, у Рішенні від 19 червня 2001 року № 9-рп/2001 у справі щодо стажу наукової роботи,зазначивши, що право на пенсію,її розмір та суми виплат можна пов'язувати з фінансовими можливостями держави, з економічною доцільністю, соціально-економічними обставинами у той чи інший період її розвитку, а також з часом ухвалення відповідних нормативно-правових актів.
Ураховуючи наведене, достатніх підстав для звернення Уповноваженого з прав людини до Конституційного Суду України з поданням щодо конституційності підпункту "в" пункту 9 розділу І Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" наразі не вбачається.
З повагою
Керівник Секретаріату Б.В. Крикливенко
З повагою
Керівник Секретаріату Б.В. Крикливенко
http://www.souzchernobyl.org
Керівник Секретаріату Б.В. Крикливенко
Президенту Всеукраїнської громадської
організації інвалідів
"Союз Чорнобиль України"
Березіну В.О.
вул. Ю. Коцюбинського, З, м. Київ, 04053
організації інвалідів
"Союз Чорнобиль України"
Березіну В.О.
вул. Ю. Коцюбинського, З, м. Київ, 04053
Шановний Володимире Олексійовичу!
У відповідь на Ваше звернення до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо направлення до Конституційного Суду України конституційного подання про визнання неконституційним Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 № 76 в частині, що стосується скасування або обмеження норм Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", повідомляємо.
47 народними депутатами України 19.01.2015 внесено конституційне подання № 04-03/6-116 щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень підпунктів 2-14 пункту 4, підпунктів 2, 6, 7 пункту 6, пунктів 9, 10, 12, підпункту 3 пункту 18, підпункту 2 пункту 22, пунктів 23, 24, підпунктів 3, 4 пункту 25, пунктів 26, 33, 34 Розділу І, пункту 11 Розділу III Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 № 76-УІІІ, яке наразі знаходиться на розгляді колегії суддів Конституційного Суду України.
Оскільки зазначене вище конституційне подання охоплює, у тому числі, питання конституційності норм Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" в частині скасування або обмеження норм Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", підстав для направлення до Конституційного Суду України аналогічного подання Уповноваженим з прав людини немає.
Інформуємо також, що відповідно до частини другої статті 19 Закону України "Про Конституційний Суд України" (далі - Закон) суддя Конституційного Суду України має право витребувати, зокрема, від органів державної влади, посадових осіб необхідні документи, матеріали та іншу інформацію з питань, що готуються до розгляду Колегією суддів Конституційного Суду України, Конституційним Судом України.
На підставі частини першої статті 54 Закону Колегія суддів Конституційного Суду України під час підготовки справи, Конституційний Суд України в процесі провадження у справі мають право витребувати, зокрема, від органів державної влади, посадових осіб необхідні документи, матеріали та інші відомості, що стосуються справи.
З огляду на вказане повідомляємо, що в разі надходження від судді чи Колегії суддів Конституційного Суду України або Конституційного Суду України пропозиції висловитись з питань, що стосуються зазначеного конституційного провадження, Уповноваженим з прав людини буде надано позицію щодо внесеного народними депутатами конституційного подання.
Керівник Секретаріату Б.В. Крикливенко
http://www.souzchernobyl.org
Немає коментарів:
Дописати коментар