Але навіть до такого «непрожиткового мінімуму» офіційні показники не дотягують більш як удвічі!
4,2−4,3 тисячі гривень на місяць. Таким є реальний прожитковий мінімум в Україні, заявила міністр соцполітики Марина Лазебна. Однак у бюджеті закладені зовсім інші цифри. На сьогодні загальний показник прожиткового мінімуму встановлено на рівні 2027 грн (з 1 липня буде 2118 грн), для працездатних — 2102 (буде 2197). Для осіб, що втратили працездатність, прожитковий мінімум одночасно є і показником мінімальної пенсії — 1638 грн (буде 1712 грн). Це цифри, не підкріплені жодними розрахунками! Їх просто намалювали «зі стелі».
Відповідно до закону, прожитковий мінімум — це вартість набору харчів, достатнього для функціонування організму та збереження здоров’я, а також мінімального набору непродовольчих товарів і послуг. Цей набір затверджений постановою Кабміну (останнє оновлення відбулося 2017 року). Не треба бути дієтологом, аби зрозуміти, що з таким продуктовим набором здоров’я зберегти не вдасться. Особливо, якщо глянути на набір продуктів харчування для дітей.
Очевидно, набір просто підганяли таким чином, аби набрати необхідну кількість калорій. Тому там мало фруктів, зате багато хліба та картоплі. Наприклад, дітям віком до 6 років пропонують з’їдати понад 43 кг хліба на рік (тобто 3,65 кг на місяць) та 73 кг картоплі. Зате гречки — усього 2,4 кг на рік (тобто 200 г на місяць). Рису ще менше — 1,3 кг на рік. Трохи більше пшона — 2,7 кг. Вівсянки — лише 700 г. Фруктів теж негусто. Наприклад, цитрусових — всього 5,5 кг. Це приблизно дві апельсинки (або чотири мандаринки) на місяць. Стільки ж у раціоні дітей має бути кондитерських виробів, вважають урядовці. А додатково ще 18,25 кг цукру!
Щодо непродовольчого набору, то там узагалі сумно. Наприклад, для жінок передбачене одне пальто на сім років. Тих, хто пережив 90-ті, таким не здивуєш. Але як може обійтись однією курткою на три роки школяр? Навіть якщо дитина носить одяг акуратно, вона за три роки з нього виросте. Для дитини до 6 років верхній зимовий одяг можна купувати раз на два роки. Так само два роки малюк має влазити в одну піжаму. Для дітей від 6 до 18 років піжама взагалі не передбачена. А ще тут одна сукня на два роки, блузка та светр на три роки, штани або джинси — на два роки. Про памперси чи бодай дитячий крем не йдеться взагалі.
Якщо говорити про дорослих, то у розрахунку прожиткового мінімуму досі не враховують витрати на придбання мобільного телефону (бодай раз на кілька років), витрати на мобільний зв’язок та Інтернет, хоча влада впевнено просуває ідею «Держави у смартфоні». Утім, цю державу будують не для тих, хто виживає на прожитковий мінімум. Ця категорія може й досі писати листи — на одну особу передбачено 1,2 конверта на місяць. До речі, відповідно до аналізу доходів і витрат домогосподарств Держстату за минулий рік, у 31,5% домогосподарств на одну особу припадало до 4000 грн доходів. Тобто менше за реальний прожитковий мінімум.
Коментар для «ВЗ»
Павло Розенко, ексміністр соціальної політики
— Як так склалося, що між цифрою, закладеною у бюджеті, і реальним прожитковим мінімумом виник такий велетенський розрив? Це історія не нова. Уперше реальний прожитковий мінімум був відірваний від того, що зафіксували у бюджеті, у 2006 році, коли прем’єр-міністром був Віктор Янукович. Тоді навіть Ющенко спочатку заветував бюджет, поданий урядом Януковича, — саме через цей показник. З часом ситуація лише погіршувалась. І от за 15 років ми дійшли до того, що реальний прожитковий мінімум у два рази більший за той, що зафіксували у бюджеті! Тобто є прожитковий мінімум, який розраховується на основі реальних цін на затверджений перелік товарів та послуг, і ще один — який закладають у бюджет.
Тут лише один критерій — фінансові можливості влади. Нинішня влада пішла протоптаним шляхом — встановила зручний для себе показник. Єдиним проривом у цьому напрямі був 2017 рік, коли тодішня влада прийняла політичне рішення, що для працездатних людей прожитковий мінімум треба вирівнювати з реальним. Тоді розмір мінімальної заробітної плати був прирівняний до фактичного мінімуму, а не до показника прожиткового мінімуму, закладеного у бюджеті. Тобто ті 4723 грн, які зараз становить мінімальна зарплата, це і є показник реального прожиткового мінімуму для працездатних. На жаль, у Пенсійному законодавстві такого кроку не зробили. І на сьогодні чинна влада додумалась лише до одного: пропонують у бюджеті закладати реальний прожитковий мінімум, але при цьому усі соціальні стандарти, допомоги відв’язати від прожиткового мінімуму. Тобто це чистої води маніпуляція.
— Скільки соціальних виплат залежать від величини прожиткового мінімуму, закладеної у бюджеті?
— Загалом понад 80 видів пільг, компенсацій, соціальної допомоги. Крім того, це і стипендіальне забезпечення, і певні штрафні санкції. Формула розрахунку субсидій також прив’язана до цього показника.
— Тобто якщо цей показник просто підняти вдвічі, аби зрівняти з реальним прожитковим мінімумом, бюджет просто не впорається з цими виплатами?
— Одномоментно це зробити важко. Але потрібно крок за кроком рухатись у цьому напрямі. Коли ми 2017 року прив’язали мінімальну зарплату до прожиткового мінімуму, теж було багато суперечок, говорили про втрати бюджету. Але все ж ми на це пішли! Зараз у мене великі сумніви у здатності цієї владної команди стратегічно мислити.
Зіновія Воронович https://wz.lviv.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар