-->

01.09.13

Адміністрація Президента у відчаї - у бюджеті росте дірка, а заповнити її нема чим

Виконання соціальних ініціатив Президента України Віктора Януковича опинилося під загрозою через те, що бюджет не добирає заплановані податкові надходження через спад в економіці на тлі несприятливої зовнішньої кон'юнктури.

Як констатує в листі за підписом першого заступника глави Адміністрації Президента Ірини Акімової, текст якого має одне з видань, "підсумки січня-липня 2013 р. свідчать, що напруженість ситуації в бюджетній сфері зростає".

При цьому наголошується, що в цілому за сім місяців поточного року доходи загального фонду держбюджету на 354,9 млн грн, або на 0,2%, відстали від запланованого на цей період обсягу надходжень. При цьому обсяг податкових надходжень не дотягнув до плану на 3,2 млрд грн, тоді як Національний банк перерахував у держбюджет 12,5 млрд грн (на 4 млрд більше від запланованого на цей період обсягу).

Начебто такий недобір не має викликати особливих приводів для занепокоєння - вітчизняні держфінанси знавали і куди гірші часи. Згідно з останніми опублікованими даними Держказначейства, доходи держбюджету України в січні-липні 2013 р. склали 189,7 млрд грн, що майже на 2% перевищує аналогічний минулорічний показник.

Як повідомляє УНН, на тлі нинішньої динаміки ВВП (-1,1% за підсумками першого півріччя 2013 р.) це можна було б розглядати як прийнятний результат. Проте в законі про держбюджет закладено збільшення доходів на 5,3% (до 363,1 млрд грн) порівняно з фактичними торішніми надходженнями (344,7 млрд грн). Тоді як через надзвичайно високу частку захищених статей в основному державному фінансовому кошторисі (близько 95%) особливого простору для маневру немає.

Як наголошується в листі Акімової, в нинішніх умовах основним джерелом покриття дефіциту загального фонду держбюджету, який склав за сім місяців 31,4 млрд грн (в цілому на рік проектом основного кошторису передбачено 44,5 млрд), стали внутрішні запозичення, що склали 69,31 млрд грн (на 7,2% більше плану).

Залучення на зовнішніх ринках, що активно практикувалося на початку року, стало проблематичним через погіршення їх кон'юнктури і зниження оцінок якості платоспроможності суверенними рейтинговими агентствами. В результаті котирування прибутковості десятирічних українських євробондів зросли з 6,9-7,4% у травні до 9,3% у серпні, що означає серйозне подорожчання вартості нових запозичень або рефінансування існуючих зобов'язань.

Водночас, наголошується в листі, "приватизація держмайна, кошти від якої також є джерелом фінансування дефіциту бюджету, йде дуже повільно". Так, станом на 1 серпня 2013 р. з цього джерела в держскарбницю направлено 182,1 млн грн, що становить лише 5,5% планового завдання на цей період і 1,7% - цільового показника на весь рік.

Традиційна проблема - кошти Єдиного казначейського рахунку (ЄКР) відволікаються на надання позик на покриття тимчасових касових розривів місцевих бюджетів та Пенсійного фонду. Так, за сім місяців поточного року заборгованість ПФУ за позиками з ЄКР становила 48,4 млрд грн, а місцевих бюджетів - 11 млрд грн (або 230% до показника на початок року).

На підставі усього вищевикладеного в АП висловлюють особливу стурбованість тим фактом, що невиконання плану бюджетних надходжень ставить під загрозу реалізацію розроблених на Банковій соціальних президентських ініціатив, а також пріоритетних завдань модернізації соціальної сфери.

Так, на реалізацію соціальних ініціатив та модернізацію соціальної сфери в поточному році додатково необхідно 1,7 млрд грн з держбюджету. А в рамках модернізації системи медичного обслуговування на реалізацію пріоритетних завдань глави держави - 1,4 млрд. Окремим президентським дорученням уряд вже було зобов'язано до 15 серпня 2013 р. внести в парламент законопроект, який передбачає відповідні зміни в держбюджет-2013.

Однак, як йдеться у листі, виконання цього завдання неможливе без пошуку і визначення нових джерел ресурсів, зокрема, впровадження заходів щодо розширення та легалізації бази оподаткування, підвищення ставок податків на підакцизні товари, вживання яких негативно позначається на здоров'я громадян, посилення державного фінансового контролю за цільовим і ефективним використанням бюджетних коштів. 


1 коментар:

Олег сказав...

Налоги, налоги, налоги, пошлины, пошлины, пошлины, акцизы, акцизы, акцизы, сборы, сборы, сборы и многие иные инструменты, с помощью которых Азаров и его команда "проффессионалов" под руководством самого главного "проффессионала", достигают поставленных целей - обнищание народа. О существовании других ресурсов они не ведат да и откуда им, если со времен Союза вся партноменклатура, кои ряды они продолжают представлять, вытягивала бюджет за счет поборов с народа.

Дописати коментар