-->
☢ ☢   Любите Родину - Мать вашу!        Якщо ви не боретеся за свої права, у вас їх заберуть!        Заявка на кредит онлайн        Бесплатные кредитные карты        Реклама в анонімних оголошеннях    ☢ ☢

Щодо припинення противоправного стягнення з отримуваної пенсії податку


                                                                                                                                   Провадження 2а/235/58/15
Справа 235/2007/15-ц
                                                                                  

П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М    У К Р А Ї Н И

20 травня  2015 року Красноармійський міськрайонний суд Донецької області
в складі:головуючого - судді Корнєєвої І.В.
  1.               при секретарі - Кузьменко В.В.
  2.               за участю представника позивача ОСОБА_1
  3.               представника відповідача Коміссарової Ю.Ю.
  4.               представника третьої особи Обрізан Д.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м.Красноармійську адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Управління Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області про поновлення порушених встановленої чинним законодавством України прав учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи щодо припинення противоправного стягнення з отримуваної пенсії податку на доходи фізичних осіб зі ставкою податку 15 відсотків бази оподаткування та ставки військового збору 1,5 відсотків від об'єкту оподаткування,
                                                               ВСТАНОВИВ:

    08 квітня 2015 року позивач ОСОБА_4 звернувся з адміністративним позовом до Управління Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області про поновлення порушених встановленої чинним законодавством України прав учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи щодо припинення противоправного стягнення з отримуваної пенсії податку на доходи фізичних осіб зі ставкою податку 15 відсотків бази оподаткування та ставки військового збору 1,5 відсотків від об'єкту оподаткування, зазначивши, що він є інвалідом війни 2 групи, учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, ступінь втрати працездатності 80%, перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію як потерпілий внаслідок Чорнобильської катастрофи з 01 січня 2012 р. у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України № 1210 від 23.11.2011 р. у сумі 5590,58 грн. З лютого 2015 р. з незрозумілих позивачу причин, його пенсія суттєво зменшилася на суму 319 грн. 54 коп.

Позивач звернувся до УПФУ з вимогою роз'яснити причини зменшення сум пенсійних виплат. Відповідач УПФУ пояснило у своїй відповіді, що на підставі Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71-VІІІ від 28.12.2014р. внесені зміни  до Податкового Кодексу України, що передбачають стягнення з отримуваної позивачем пенсії податку на доходи фізичних осіб її ставкою податку 15 відсотків бази оподаткування та ставки військового збору 1,5 відсотків від об'єкта оподаткування. Позивач вважає, що Управлінням Пенсійного Фонду України у м.Красноармійську та Красноармійському районі грубо порушує норми ст.1,8,19,21,22,58,60,68 Конституції України, чинних законів - п.18 ст.20 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян ,які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», п.23 ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального захисту», п.3 ст. 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення», якими забороняється стягнення податків з позивача,як інваліда війни та учасника ліквідації аварії на ЧАЕС, тим більш податку з пенсійних виплат. Позивач просить визнати неправомірними дії Управління Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області щодо стягнення з отримуваної позивачем пенсії податку на доходи фізичних осіб зі ставкою податку 15 відсотків бази оподаткування та ставки військового збору 1,5 відсотків від об'єкту оподаткування у сумі 319,54 грн. щомісяця, зобов'язати Управління Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області припинити дії по стягненню з отримуваної позивачем пенсії податку на доходи фізичних осіб зі ставкою податку 15 відсотків бази оподаткування та ставки військового збору 1,5 відсотків від об'єкту оподаткування у сумі 319,54 грн.щомісяця, зобов'язати Управління Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області повернути у примусовому порядку неправомірно стягнені кошти з пенсії позивача, починаючи з лютого 2015 р. по квітень 2015 р. за три місяці у сумі 958,62 грн.

Представник відповідача Управління Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області позовні вимоги не визнав, зазначивши, що Управління як нараховувало позивачу пенсію у відповідності до закону, тай й продовжує нараховувати , розмір пенсії позивача не змінився. На підставі Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71-VІІІ від 28.12.2014р. внесені зміни  до Податкового Кодексу України, що передбачають стягнення з отримуваної позивачем пенсії податку на доходи фізичних осіб її ставкою податку 15 відсотків бази оподаткування та ставки військового збору 1,5 відсотків від об'єкта оподаткування. Управління УПФУ виконує норми Закону, який не визнаний неконституційним. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Представник залученого судом другого відповідача Красноармійської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Донецькій області до судового засіданні не з'явився, просить розглянути справу у відсутність представника, надав заперечення проти позову (а.с. 35-37).

Представник третьої особи Управління Державної казначейської служби України у м.Красноармійську Донецької області позовні вимоги підтримав ,зазначивши, що УПФУ в м.Красноармійску та Красноармійському районі не обслуговується Державною казначейською службою, тобто  не має ніякого відношення до УПФУ.

Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, представника третьої особи, суд, дослідивши матеріали адміністративної справи, приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_4 не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно зі ст. 22 Конституції України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані при прийнятті нових законів або внесені змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Скасування конституційних прав і свобод - це їх офіційна (юридична або фактична) ліквідація. Звуження змісту та обсягу прав і свобод є їх обмеженням. У традиційному розумінні діяльності визначальними поняття змісту прав людини є умови і засоби, які становлять можливості людини, необхідні для задоволення потреб її існування та розвитку. Обсяг прав людини - це їх сутнісна властивість, виражена кількісними показниками можливостей людини, які відображені відповідними правами, що не є однорідними і загальними. Загальновизнаним є правило, згідно з яким сутність змісту основного права в жодному разі не може бути порушена.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їхнього життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначені та закріплені в Законі України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Розділ 8 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ, передбачає правила призначення та виплати пенсій і компенсацій особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4. Стаття 49 цього розділу визначає пенсії особам, віднесеним до вказаних категорій у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Нормами статті 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначені підстави та умови призначення державних пенсій особам, віднесеним до категорії 1 та у зв'язку з втратою годувальника.

Судом встановлено, що позивач є інвалідом війни 2 групи ,учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, та має право на пенсію відповідно до ст.ст. 50, 54 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи» (а.с.4).

Позивач перебуває на обліку у Управлінні Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області та отримує пенсію як потерпілий внаслідок Чорнобильської катастрофи (а.с.29).

Відповідно до п.18 ст.20 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян ,які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам віднесеним до категорії 1 надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги - зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно  до податкового та митного законодавства.

Відповідно до п.23 ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального захисту»інвалідам та прирівняним до них особам (ст..7 цього Закону) надаються пільги, зокрема, зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно  до податкового та митного законодавства.

Відповідно до п.3 ст. 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення» пенсії не підлягають оподаткуванню.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71-VІІІ від 28.12.2014р. внесені зміни  до Податкового Кодексу України, які набули чинності з 01.01.2015 р.

Згідно пп.164.2.19 п.164.2 ст.164 Податкового кодексу України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника включаються, зокрема, суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону ) або щомісячного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно з законом,якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць ), встановленої на 1 січня звітного податкового року, - у частині такого перевищення.

Ставка податку становить 15 відсотків бази оподаткування щодо доходів , зокрема, нарахованих (виплачених, наданих) у вигляді пенсій, якщо база оподаткування для місячного оподатковуваного доходу перевищує три розміри мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня звітного податкового року .

З 01 січня 2015 р. відповідно до ст.. 8 Закону України від 28.12.2014 р. № 80- VІІІ «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір мінімальної заробітної плати для працездатних осіб встановлено у сумі 1218 грн. на місяць.

Тобто, починаючи з 01.01.2015 р. податкові агенти, яким у даному випадку є  Управлінні Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області, при виплаті пенсій у розмірі, що перевищує 3654 грн.(розмір мінімальної заробітної плати 1218 грн.х3), зобов'язані утримати податок на доходи фізичних осіб за ставкою 15 відсотків.

Згідно п.168.3 ст. 168 Податкового кодексу України розрахунок податкових зобов'язань з оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого у джерела його виплати, провадиться податковим агентом, тобто - органами Пенсійного фонду України.

Також Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71-VІІІ від 28.12.2014р. внесені зміни  до Податкового Кодексу України ,які набули чинності з 01.01.2015 р.,у частині обкладення військовим збором.

Згідно з пп..1.1 п. 16.1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України платниками збору є особи, визначені п.162.1 ст. 162 Податкового кодексу України, а саме фізична особа -резидент (нерезидент), яка отримує доходи х джерела їх походження в Україні, податковий агент.

Об'єктом обкладення військовим збором є доходи , визначені ст.. 163 Податкового кодексу України (пп..1.2 п.16.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).

Згідно п. 163.1 ст. 163 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний(річний) оподатковуваний дохід до якого відповідно до пп..164.2.19 п. 164.2 ст. 164 ПКУ включаються, зокрема сума пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону), що отримуються платником податку з Пенсійного фонду України, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (в розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року (у 2015 р.-3654грн.(1218 грн.х3) , в частині такого перевищення.

Ставка збору становить 1,5 відсотки об'єкта оподаткування , визначеного п.п.1.2 п.16 прим.1 підрозд.10 розд. ХХ Податкового кодексу України ( п.п.1.3 п.16 прим.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюється у порядку ,встановленому ст.. 168 Податкового кодексу України (п.п 1.4 п.16 прим.1 підрозд.10 розд.ХХ ПКУ).

Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника ,зобов'язаний утримувати збір із суми такого доходу за його рахунок ,використовуючи ставку збору 1,5 відсотка (п.п.168.1.1 п.168.1 ст. 168 ПКУ).

Крім того, п.168.3 ст. 168 Податкового кодексу України встановлено, що розрахунок податкових зобов'язань з оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого у джерела його виплати, провадиться податковим агентом.

Таким чином, якщо сума пенсії(включаючи суму її індексації ,нараховану відповідно до закону) перевищує у 2015 р. 3654 грн., то частина такого перевищення обкладається військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.

Відповідно до п.п.1.6 п.16.1 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу України платники збору зобов'язані забезпечувати виконання податкових зобов'язань у формі та спосіб, що визначені ст.. 176 Податкового кодексу України.

Згідно наданої Управління Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області довідки № 1689 від 27.04.2015 р. з пенсії позивача, розмір якої з індексацією складає 5590,98 грн., щомісячно починаючи з 01.01.2015 р. включно по квітень 2015 р. УПФУ утримано 16,5% (15 % податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) та 1,5 % - військовий збір ) з суми пенсії позивача, що перевищує 3654 грн., що складає   щомісячно: ПДФО 15% - 290,49 грн., військовий збір 1,5 % -29,05 грн.(а.с.28-29).

З урахуванням того, що позивачу пенсія призначена та виплачується на підставі  ст.ст. 50, 54 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи», та саме  п.18 ст.20 цього Закону та п.23 ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» гарантовані державою компенсації та пільги - зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно  до податкового та митного законодавства, суд приходить до висновку, що саме податковим законодавством встановлюються пільги зі сплати податків, зборів.

Враховуючи, що Податковим кодексом України та Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71-VІІІ від 28.12.2014р.,які не визнані неконституційними, не передбачено пільг по сплаті податків та зборів для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи, суд приходить до висновку, що Управління Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області, податковий агент,який нараховує та виплачує пенсію позивачу, правомірно утримує з пенсії позивача податок на доходи фізичних осіб зі ставкою податку 15 відсотків бази оподаткування та військовий збір 1,5 відсотків від об'єкту оподаткування.

З урахуванням вище наведеного, суд приходить до висновку позовні вимоги позивача не ґрунтуються на вимогах діючого законодавства  та відсутні правові підстави для задоволення позову ОСОБА_4

На підставі вищевикладеного та керуючись ч. 2 ст. 11, ст.ст. 158-163186 КАС України, суд

                                                 ПОСТАНОВИВ:
Відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_4   до Управління Пенсійного Фонду України в м. Красноармійську та Красноармійському районі Донецької області про поновлення порушених встановлених чинним законодавством України прав учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи щодо припинення противоправного стягнення з отримуваної пенсії податку на доходи фізичних осіб зі ставкою податку 15 відсотків бази оподаткування та ставки військового збору 1,5 відсотків від об'єкту оподаткування.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення.

У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

             Вступна та резолютивна частина постанови проголошені у судовому засіданні 20 травня 2015 року, повний текст постанови  виготовлений  22 травня 2015 року.
          
Суддя :

Комментариев нет:

Отправить комментарий

I am free