ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2015 року 233/1259/15-а
Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області у складі:
Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області у складі:
головуючого судді Орчелоти А.В.
при секретарі Циганенко Ю.О.
за участю
позивача ОСОБА_1
представника
відповідача ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Костянтинівки справу адміністративної юрисдикції за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському районі «про визнання дій неправомірними та зобовязання вчинити певні дії», -
В С Т А Н О В И В:
До Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському районі, в якому просить:
- визнати неправомірними дії щодо нарахування Управлінням Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському районі з 01 лютого 2015 року, сум податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) на розмір його пенсії призначеної відповідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», як компенсацію за пошкодження здоровя або втрату працездатності;
- зобовязати Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському району видати розпорядження про перерахунок його пенсії без утримання сум податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) з 01.02.2015 року;
- стягнути з Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському району суми податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) які були утримані з розміру його пенсії з 01.02.2015 року,
Позивач обгрунтовує свої вимоги тим, що згідно наявного статусу та у відповідності до висновків МСЕК, йому встановлено 2 групу інвалідності, повязану з виконанням службових обовязків по ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, яка зберігається за ним до теперішнього часу. З цих підстав у нього виникло право на отримання пенсії по інвалідності даної категорії, з визначенням та обчисленням її складових частин згідно норм, встановлених чинним законодавством України.
Зокрема, до складу його пенсії повинні входити обовязкові нарахування:
- державна пенсія (основна частка його пенсії), обчислення якої має відбуватися, як це передбачено нормами ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року №796-XII (далі ЗУ№796-XII );
- додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоровю, як це передбачено нормами ст. 50 ЗУ№79;
Нарахування та виплата позивачу пенсії здійснюється Управлінням пенсійного фонду України в м. Костянтинівка та Костянтинівському районі (УПФУ).
Позивач зазначив, що він отримав від УПФУ письмову відповідь від 02.03.2015 року за №1854/09/08-17, за змістом, якої на виконання листів Пенсійного фонду України №296/02-2 від 08.01.2015 року та №1973/01-40від 23.01.2015 року (зміст яких йому не відомий), з суми його пенсії в частині, що перевищує 3654,00 гривен під час нарахування проводиться розрахунок сум податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та сум військового збору (ВЗ).
В звязку з цим, з 01.02.2015 року з розміру його пенсії відповідачем утримано:
- ПДФО у розмірі 15% з суми, що перевищує 3654,00грн. 778, 33грн. (8842,88грн. 3654,00грн. = 5188,88грн *15%=778,33грн.);
За поясненнями позивача, відповідач вважає свої дії, як такі, що відповідають нормам ст. 164 Податкового Кодексу України (даліПКУ), але відповідачем, були проігноровані норми ст. 165 ПКУ.
Також, у своєму позові, позивач ОСОБА_1, посилається на те, що держава України приймала ЗУ№796-XII з метою визначення основних положень щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоровя.
Статтею 13 Держава взяла на себе відповідальність за завдану шкоду громадянам та зобов'язалась відшкодувати її за:
- пошкодження здоров'я або втрату працездатності громадянами та їх дітьми, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Ухвалою судової колегії в цивільних справах Верховного Суду України від 17.11.1993 р. (витяг якої позивач прикладає у додатках) встановлено, що:
Законом 796-ХІІ передбачено, що шкода, заподіяна особам, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, компенсується виплатою одноразової і щорічної допомоги на оздоровлення та призначенням державної і додаткової пенсій (статті 48, 49).
Позивач вказує, що , про таке саме йдеться у Правової позиції, висловленої судовою колегією в цивільних справах Верховного Суду України в зв'язку з аналізом причин перегляду судових рішень у цивільних справах у 1996 році від 01.12.1997 року:
- При вирішенні спорів про відшкодування шкоди, заподіяної ушкодженням здоров'я, слід мати на увазі, що відповідно доЗакону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" громадянам, віднесеним до категорії осіб, які постраждали внаслідок цієї катастрофи (п. 1 ст. 14) і визнані інвалідами, та сім'ям, які втратили годувальника з числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та смерть яких пов'язана з Чорнобильською катастрофою, завдана цим шкода відшкодовується призначенням державної пенсії та виплатою додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, та щомісячної компенсації сім'ї за втрату годувальника.
Враховуючи викладене, позивач вважає, що розмір призначеної йому пенсії до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються відповідно ст. 165.1.3ПКУ та оскільки у добровільному порядку прийняти заходи до усунення порушень його конституційних прав у частині стягнення з нього податкового збору відповідач відмовляється, він вимушений звернутися за захистом своїх порушених прав до суду.
Позивач ОСОБА_1 у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та наполягав на їх задоволені з підстав зазначених у позові.
Представник відповідача УПФУ в м. Костянтинівка та Костянтинівському районі Донецької області ОСОБА_2, в судовому засіданні позов не визнала, надавши письмові заперечення, в яких зазначила, що ОСОБА_1, перебуває на обліку у відділі з призначення пенсій з15.07.2003 року, як отримувач пенсії по інвалідності 2 групи в розмірі фактичних збитків, захворювання повязане з виконанням службових обовязків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС згідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Станом на 01.01.2015 року розмір пенсії складав 8842,88 гривен, в тому числі:
- основний розмір пенсії 7856,22грн.;
- додаткова пенсія інвалідам 2 гр., внаслідок ЧК (ст.49) 379,60грн.;
- підвищ. інв. армії прир. до інв.. війни 2 гр. (2 кат.) 379,60грн.;
- щомісячна цільова грошова допомога на прожиття інвалідам війни 50,00грн.;
- індексація пенсії 177,46грн.
З 01.01.2015 року внесено зміни до ст.164 Податкового кодексу України. Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) справляються з суми пенсій (включаючи суму їх індексації нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, якщо розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць встановленої на 1 січня звітного податкового року, - у частині такого перевищення. На виконання листів Пенсійного фонду України №296/02-2 від 08.01.2015 року та №1973/01-40від 23.01.2015 року з суми пенсії в частині, що перевищує 3654,00 гривен (три мінімальної заробітної плати за місяць) під час нарахування провадиться розрахунок сум податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та сум військового збору (ВЗ). Встановлено ставку ПДФО 15% на суму пенсії в частині, що перевищує 3654,00гривен та 20% на суму пенсії в частині, що перевищує 12180,00гривен, ставка ВЗ 1,5%. Перерахунок пенсії з урахуванням утримання сум ПДФО та ВЗ проведено з лютого 2015 року. В звязку з чим, з 01.02.2015 року з розміру пенсії ОСОБА_1, з 8842,88 гривен, утримано:
- ПДФО у розмірі 15% з суми, що перевищує 3654,00грн. 778, 33грн. (8842,88грн. 3654,00грн. = 5188,88грн *15%=778,33грн.);
- ВЗ у розмірі 1,5% з суми, що перевищує 3654,00грн. 77,83грн. (8842,88грн. 3654,00грн. = 5188,88грн * 1,5% = 77,83грн.).
Виходячи з наведеного, представник відповідача вважає, що розмір пенсії позивача обчислено згідно з діючим законодавством України та надалі буде перераховуватися відповідно до пенсійного законодавства та інших нормативно-правових актів». Тому просила суд відмовити у позовних вимогах ОСОБА_1, у повному обсязі.
Суд вислухавши пояснення сторін, перевіривши матеріали справи і дослідивши законодавство, що регулює спірні правовідносини, встановив наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у відділі з призначення пенсій з 15.07.2003 року, як отримувач пенсії по інвалідності 2 групи в розмірі фактичних збитків, захворювання повязане з виконанням службових обовязків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС згідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року №796-XII. Станом на 01.01.2015 року розмір пенсії складає 8842,88 гривен, в тому числі:
- основний розмір пенсії 7856,22грн.;
- додаткова пенсія інвалідам 2 гр., внаслідок ЧК (ст.49) 379,60грн.;
- підвищ. інв. армії прир. до інв.. війни 2 гр. (2 кат.) 379,60грн.;
- щомісячна цільова грошова допомога на прожиття інвалідам війни 50,00грн.;
- індексація пенсії 177,46грн.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 року №71-VIII, який набрав чинності з 01.01.2015 року, внесені зміни до ст. 164п.2п.п.19 Податкового кодексу України та визначено, що суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, - у частині такого перевищення, а також пенсій з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами, згода на обовязковість яких надана Верховною Радою України, такі пенсії підлягають оподаткуванню чи не оподатковуються в країні їх виплати.
На виконання листів Пенсійного фонду України №296/02-2 від 08.01.2015 року та №1973/01-40від 23.01.2015 року, відповідач з суми пенсії позивача, в частині, що перевищує 3654,00грн, під час нарахування провадив розрахунок сум податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та сум військового збору(ВЗ) (саме ВЗ в даному випадку позивачем не оскаржується та судом не розглядається).
Так, з 01.02.2015 року позивачу встановлено ставку ПДФО 15% на суму пенсії в частині, що перевищує 3654,00гривен та визначено розмір пенсії:
- ПДФО у розмірі 15% 778, 33грн. (8842,88грн. 3654,00грн. = 5188,88грн *15%=778,33грн.);
Даючи оцінку зазначеним діям відповідача суд дістає наступного висновку.
Відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», громадянам, віднесеним до категорії осіб, які постраждали внаслідок цієї катастрофи і визнані інвалідами, завдана цим шкода відшкодовується призначенням державної пенсії та виплатою додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоровю, та щомісячної компенсації сімї за втрату годувальника.
Статтею 165 Податкового кодексу України визначені доходи, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, зокрема за ст.165 п.1п.п.3 ПК України, до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу не включається сума відшкодування платнику податку розміру шкоди, заподіяної йому внаслідок Чорнобильської катастрофи, у порядку та сумах, визначених законом.
Норма п.п.3 п.1 ст.165 ПК України Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 року №71-VIII, який набрав чинності з 01.01.2015 року, не змінювалась та була чинною на час виникнення спірних правовідносин.
Оскільки, отримувана ОСОБА_1 пенсія по інвалідності 2 групи, в розмірі фактичних збитків, захворювання повязана з виконанням службових обовязків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, згідно ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», є відшкодуванням шкоди та з огляду на приписи ст.165п.1п.п.3.Податкового кодексу України, дії відповідача щодо утримання з 01.02.2015 року з пенсії позивача сум ПДФО, на думку суду, є неправомірними.
За таких обставин, суд вважає необхідним зобовязати Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському районі видати розпорядження про перерахунок пенсії ОСОБА_1 без утримання сум податку на доходи фізичних осіб з 01 лютого 2015 року та сплатити недоотриману суму пенсії.
Одночасно, суд вважає необхідним відмовити позивачу у задоволені позовних вимог, щодо стягнення з Управління пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському районі суми податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), які були утримані з розміру його пенсії з 01.02.2015 року, оскільки позивачем, хоча і наведений розрахунок утриманих сум, однак в резолютивній частині позову не вказана чітка грошова сума, яка підлягає стягненню з відповідача.
Тому позов слід задовольнити частково.
Судові витрати віднести за рахунок держави.
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському районі «про визнання дій неправомірними та зобовязання вчинити певні дії» - задовольнити частково.
Визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському районі, щодо утримання з 01 лютого 2015 року, сум податку на доходи фізичних осіб із розміру призначеної відповідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та нарахованої пенсії ОСОБА_1.
Зобовязати Управління Пенсійного фонду України в м. Костянтинівці та Костянтинівському районі видати розпорядження про перерахунок пенсії ОСОБА_1 без утримання сум податку на доходи фізичних осіб з 01 лютого 2015 року та сплатити недоотриману суму пенсії.
В решті позовних вимог відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Костянтинівський міськрайонний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення, або в порядку ч.2 ст. 186 КАС України.
Суддя
Немає коментарів:
Дописати коментар