Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення розглянув пропозиції і зауваження до поданого урядом законопроекту про Державний бюджет України на 2017 рік (р. №5000) в частині, що стосується соціальної сфери, а також законопроекти, які Кабінет Міністрів подав до парламенту одночасно з проектом державного кошторису. «Пакет щастя» — так «охрестили» народні депутати урядовий законопроект №5130, який передбачає внесення змін до деяких законодавчих актів в частині виплат державних допомог, пенсій, стипендій, фінансування пільг тощо.
Одна з новацій стосуватиметься студентів вишів — зміна порядку виплати стипендій. З 1 вересня наступного року виплати соціальних стипендій — сиротам, учасникам АТО, інвалідам, чорнобильцям та іншим пільговикам — мають перейти від Міносвіти до Мінсоцполітики. А у віданні Міносвіти залишаться так звані академічні стипендії — за успіхи в навчанні. Як поінформувала міністр освіти Лілія Гриневич, наступного року на академічні стипендії закладено два мільярди гривень, на соціальні — 1,9 мільярда гривень.
Однак у Міносвіти пропонують збільшити кількість академічних стипендій і передати на них принаймні один мільярд гривень. «Студентів потрібно стимулювати добре вчитися, а не отримувати стипендію лише за статусом або малозабезпеченістю, — вважає міністр. — За нашими підрахунками, на покриття всіх соціальних стипендій потрібно максимум до 500 мільйонів гривень. Розширювати цей перелік за рахунок малозабезпечених, за рівнем доходів домогосподарств, ми вважаємо неправильним. Ми пропонуємо, щоб соціальні стипендії були лише за статусом — тим, кому це гарантує держава. Натомість збільшити кошти на академічні стипендії».
Сьогодні отримують стипендії 75% студентів. Наступного року, якщо стипендії фінансуватимуться так, як пропонує уряд, то ними буде охоплено всього 30% студентів. Міносвіти пропонує такий підхід: мінімальна академічна стипендія — 1000 гривень, максимальна — 1600 гривень, на рівні мінімальної зарплати. (До речі, це передбачено і в законі про вищу освіту, але в прикінцевих положеннях сказано, що до такого рівня переходимо поступово). Зараз стипендія — 800 гривень. На гостродефіцитних спеціальностях — технічних та природничих — Міносвіти пропонує встановити стипендію на рівні 1400 гривень. Відтак із урахуванням пропозицій Міносвіти стипендіями буде охоплено 60% студентів. Визначати успішність студентів у вишах у міністерстві пропонують не за оцінками на іспитах — бо дуже часті випадки зловживань, коли викладачі зумисно занижують оцінки або підтягують оцінки за хабарі, а за рейтингом оцінюванням вищим навчальним закладом залежно від спеціальності та складності навчання. Це буде виписано відповідною постановою Кабміну. Скажімо, на юрфаці підвищену стипендію отримуватимуть 10% найкращих студентів, а на технічних спеціальностях — 30% студентів. У «пакеті щастя» уряд пропонує скасувати щорічну допомогу для придбання навчальної літератури студентам із числа дітей-сиріт та позбавлених батьківського піклування — у розмірі трьох місячних стипендій, натомість передбачити ці виплати на рівні, «встановленому Кабінетом Міністрів України». Але Міносвіти пропонує записати норму — три мінімальні академічні стипендії. Адже в профтехосвіті така стипендія — 250 гривень, тобто виплати становитимуть всього 750 гривень на рік.
Ще одна пропозиція уряду, яка викликає багато застережень, — верифікація соціальних виплат і пенсій, тобто перевірка правомірності їх призначення і виплат. Зараз позбавити виплат можуть за помилку в одній букві імені чи прізвища або якщо людина губила паспорт: бо пенсія оформлялась на один паспорт, а зараз інший. Чимало запитань і щодо перевірок отримувачів субсидій щодо їхніх депозитів у банках, адже це суперечить Конституції, де гарантовано банківську таємницю та захист персональних даних. Про це заявив на засіданні комітету представник Уповноваженого з прав людини. У законах та інструкціях не прописано, як мають проходити подібні перевірки, їх критерії. Хоча урядовці твердять про начебто 60 мільярдів незаконно нарахованих виплат і субсидій, і що до держбюджету вже повернуто 12 мільярдів. Під час розгляду змін до Бюджетного кодексу (№5131) лунало багато нарікань на те, що пропонується перекласти фінансування багатьох пільг, у тому числі й на безплатний проїзд, на місцеві бюджети. А це створює нерівність серед людей за регіональною ознакою. Яскравий приклад — «Картка киянина». Пенсіонер, інвалід, учасник АТО чи інший пільговик, зареєстрований у столиці, має змогу безплатно користуватися громадським транспортом, а пенсіонер з іншого регіону — мусить платити. Тоді як пільга не може мати регіональний характер і повинна поширюватися на всю Україну. Уряд також обіцяє внести законопроект про монетизацію пільг — тобто виплачувати належну компенсацію готівкою.
Комітет ухвалив рішення схвалити пропозиції та зауваження до проекту закону про Держбюджет-2017 №5000 та рекомендував відправити законопроекти №№5130 та 5133 на доопрацювання до профільних комітетів.
Ще одна пропозиція уряду, яка викликає багато застережень, — верифікація соціальних виплат і пенсій, тобто перевірка правомірності їх призначення і виплат. Зараз позбавити виплат можуть за помилку в одній букві імені чи прізвища або якщо людина губила паспорт: бо пенсія оформлялась на один паспорт, а зараз інший. Чимало запитань і щодо перевірок отримувачів субсидій щодо їхніх депозитів у банках, адже це суперечить Конституції, де гарантовано банківську таємницю та захист персональних даних. Про це заявив на засіданні комітету представник Уповноваженого з прав людини. У законах та інструкціях не прописано, як мають проходити подібні перевірки, їх критерії. Хоча урядовці твердять про начебто 60 мільярдів незаконно нарахованих виплат і субсидій, і що до держбюджету вже повернуто 12 мільярдів. Під час розгляду змін до Бюджетного кодексу (№5131) лунало багато нарікань на те, що пропонується перекласти фінансування багатьох пільг, у тому числі й на безплатний проїзд, на місцеві бюджети. А це створює нерівність серед людей за регіональною ознакою. Яскравий приклад — «Картка киянина». Пенсіонер, інвалід, учасник АТО чи інший пільговик, зареєстрований у столиці, має змогу безплатно користуватися громадським транспортом, а пенсіонер з іншого регіону — мусить платити. Тоді як пільга не може мати регіональний характер і повинна поширюватися на всю Україну. Уряд також обіцяє внести законопроект про монетизацію пільг — тобто виплачувати належну компенсацію готівкою.
Комітет ухвалив рішення схвалити пропозиції та зауваження до проекту закону про Держбюджет-2017 №5000 та рекомендував відправити законопроекти №№5130 та 5133 на доопрацювання до профільних комітетів.
Ще одна пропозиція уряду, яка викликає багато застережень, — верифікація соціальних виплат і пенсій, тобто перевірка правомірності їх призначення і виплат. Зараз позбавити виплат можуть за помилку в одній букві імені чи прізвища або якщо людина губила паспорт: бо пенсія оформлялась на один паспорт, а зараз інший. Чимало запитань і щодо перевірок отримувачів субсидій щодо їхніх депозитів у банках, адже це суперечить Конституції, де гарантовано банківську таємницю та захист персональних даних. Про це заявив на засіданні комітету представник Уповноваженого з прав людини. У законах та інструкціях не прописано, як мають проходити подібні перевірки, їх критерії. Хоча урядовці твердять про начебто 60 мільярдів незаконно нарахованих виплат і субсидій, і що до держбюджету вже повернуто 12 мільярдів. Під час розгляду змін до Бюджетного кодексу (№5131) лунало багато нарікань на те, що пропонується перекласти фінансування багатьох пільг, у тому числі й на безплатний проїзд, на місцеві бюджети. А це створює нерівність серед людей за регіональною ознакою. Яскравий приклад — «Картка киянина». Пенсіонер, інвалід, учасник АТО чи інший пільговик, зареєстрований у столиці, має змогу безплатно користуватися громадським транспортом, а пенсіонер з іншого регіону — мусить платити. Тоді як пільга не може мати регіональний характер і повинна поширюватися на всю Україну. Уряд також обіцяє внести законопроект про монетизацію пільг — тобто виплачувати належну компенсацію готівкою.
Комітет ухвалив рішення схвалити пропозиції та зауваження до проекту закону про Держбюджет-2017 №5000 та рекомендував відправити законопроекти №№5130 та 5133 на доопрацювання до профільних комітетів.
Немає коментарів:
Дописати коментар