-->

10.01.20

А хто відповість за протиправні дії?

Категорія справи № 420/4463/19 : Адміністративні справи (з 01.01.2019); Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо; соціального захисту (крім соціального страхування), з них.
Надіслано судом: 04.11.2019. Зареєстровано: 05.11.2019. Оприлюднено: 06.11.2019.
Дата набрання законної сили: 05.12.2019
Номер судового провадження: П/420/4708/19
Справа № 420/4463/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представника позивача Гоги П.М. (за довіреністю), представники відповідача та третьої особи не з`явилися, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку загального позовного провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Департамент соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Департамент соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України від 01.04.2019 року згідно протоколу №2 про відмову ОСОБА_1 встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;

- зобов`язати Комісію зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України прийняти рішення про видачу ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він виконував роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. На момент виконання робіт по ліквідації аварії на ЧАЕС позивач знаходився у трудових відносинах з Одеським автотранспортним підприємством 25160, з якого наказом №170 від 25.07.1986 року був відряджений в м. Київ - м. Чорнобиль для виконання будівельних робіт з 23.07.1986 року по 23.08.1986 року.

Позивач вказав, що він звернувся із заявою про встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та надання посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з усіма необхідними документами до Обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та з питань видачі посвідчень окремим категоріям громадян Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації. Так як на засіданні Обласної комісії не дійшли згоди щодо заяви позивача, матеріали справи було передано на розгляд до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України.

Позивач зазначив, що відповідачем 01.04.2019 року на засіданні згідно протоколу №2 було вирішено, що надані позивачем документи не відповідають вимогам Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської та іншим категоріям громадян затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551 (зі змінами).
Також позивач зазначив, що у нього наявна виписка з Наказу №170 від 25.07.1986 року Одеського автотранспортного підприємства №25160 про направлення його у відрядження в м. Київ - м. Чорнобиль для виконання будівельних робіт з 25.07.1986 року по 23.08.1986 року.

Позивач має довідку №29 від 23.09.1986 року, видану Одеським автотранспортним підприємством 25160 про те, що за період з 25.07.1986 року по 23.08.1986 року йому була виплачена заробітна плата в трьохкратному розмірі в сумі 337 рублів 40 коп. та 1115 рублів 06 коп., що свідчить про підвищену оплату праці за період виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Окрім того, у позивача є маршрутний лист №108 від 25.09.1986 року, де вказано, що з 25.07.1986 року по 31.07.1986 року він перебував у м. Чорнобиль і м. Прип`ять, працював по 13 годин, перевозив вантажі для будівлі саркофага, та 01.08., 5-6.08., 09.08., 12.08., 16-17.08., 20-21.08.1986 року також перебував в м. Чорнобиль, м. Прип`ять, перевозив вантажі для будівлі саркофага та працював по 15 годин. Також наявний і особовий рахунок по заробітній платі за 1986 рік, де видно виплати за Чорнобиль, вказані в довідці №29 від 23.09.1986року.

Більше того, позивач має довідку №213 від 23.11.1990 року, видану Одеським АТП 15160, в якій підтверджено відрядження позивача в 30-ти кілометровій зоні Чорнобильської АЕС з 25.07.1986 року по 23.08.1986 року, та було видано посвідчення серії НОМЕР_1 від 20.11.1990 року.

Відтак, позивач вважав, що йому має бути встановлено статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та надано відповідне посвідчення.

Позивач вказав, що у нього наявні усі необхідні документи для встановлення йому статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та надання йому відповідного посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Також позивач зазначив, що він є інвалідом другої групи та його захворювання входять до класифікатора захворювань, пов`язаних з впливом Чорнобильської катастрофи.

Ухвалою від 31.07.2019 року відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 03 вересня 2019 року о 15:00 год.

У підготовчому засіданні 03.09.2019 року оголошено перерву до 19.09.2019 року до 12:00 год. з метою дотримання процесуальних прав сторін на подання решти заяв по суті справи.

Ухвалою від 19.09.2019 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів та оголошено перерву у підготовчому засіданні до 03 жовтня 2019 року до 12:00 год.

Ухвалою від 03.10.2019 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 23 жовтня 2019 року о 14 год. 30 хв.

У судове засідання, призначене на 23 жовтня 2019 року на 14:30 год., з`явився представник позивача.

Відповідач та третя особа у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином.

Відповідач у відзиві на позовну заяву просив розглядати справу за відсутності представника.

Третя особа про причини неявки суд не повідомила.

Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

21.08.2019 року через канцелярію суду від відповідача надійшов письмовий відзив на позовну заяву (а.с. 32-33), відповідно до якого відповідач вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню. У відзиві відповідач зазначив, що відповідно до пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551 (зі змінами), учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС посвідчення видаються обласними, Київською міською державними адміністраціями за рішенням регіональних комісій на підставі одного з таких документів: довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження, особового рахунка, табеля обліку робочого часу, посвідчення про відрядження в зону відчуження з відміткою підприємства про прибуття та вибуття працівника, шляхових листів (за наявності), трудової книжки (у разі потреби); довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження, у разі потреби довідки командира військової частини, військового квитка, витягу з особової справи військовослужбовця, завіреного в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку Комісією розглядаються спірні питання визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Відповідач вказав, що за поданням Одеської обласної державної адміністрації Комісією 20.02.2019 року були розглянуті документи позивача, а саме: лист Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської ОДА від 03.07.2018 року №3864, пояснювальна записка, копії довідок Одеського АТП 15160 від 23.11.1990 року №213 та від 21.03.1995 року №29, наказ АТП 15160 від 25.07.1986 року №170, довідки ВАТ «Одестрансавто» від 12.04.1998 року №275, копія довідки Укравтотранс від 25.01.1996 року №7, лист Департаменту архівної справи та діловодства від 18.01.2018 року №2-С-11,1-21, лист Головного управління ДФС в Одеській області.

Комісією для прийняття остаточного рішення щодо визначення ОСОБА_1 статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС необхідно було надати трудову книжку, завірену в установленому порядку.

Комісією 01.04.2019 року повторно були розглянуті документи позивача та прийнято рішення, що надані документи не відповідають вимогам Порядку. Вирішено повернутися до розгляду справи за умови надання документів, які підтверджували б факт виконання робіт у зоні відчуження (м. Чорнобиль), із зазначенням кількості днів у II половині 1986 року.

Відповідач вказав, що довідки Одеського автотранспортного підприємства 25160 від 23.09.1986 року №29 та від 25.09.1986 року №108, особовий рахунок по заробітній платі за 1986 рік ОСОБА_1 не були надані на розгляд Комісії.

Заслухавши вступне слово представника позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що наказом Одеського автотранспортного підприємства №25160 від 25.07.1986 року №170 ОСОБА_1 направлено у відрядження в м. Київ - м. Чорнобиль для виконання будівельних робіт з 25.07.1986 року по 23.08.1986 року (а.с. 12).

Відповідно до довідки від 23.09.1986 року №29, виданої Одеським автотранспортним підприємством №25160, ОСОБА_1 приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в якості водія у населеному пункті Київ-Чорнобиль в період з 25.07.1986 року по 23.08.1986 року (а.с. 13).

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 звернувся до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, при Міністерстві соціальної політики України із заявою про встановлення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та надання посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Відповідно до протоколу №1 Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС від 20.02.2019 року, Комісією вирішено для прийняття остаточного рішення щодо визначення позивачу статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, Одеській обласній державній адміністрації надати трудову книжку ОСОБА_1 , завірену у встановленому порядку. З протоколу вбачається, що на засідання Комісії були розглянуті наступні документи: лист Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської ОДА від 03.07.2018 року №3864, пояснювальна записка, копії довідки Одеського АТП 15160 від 23.11.1990 року №213 та від 21.03.1995 року №29, довідка ВАТ «Одестрансавто» від 12.04.1998 року №275, наказу АТП 15160 від 25.07.1986 року №170, копія довідки Одеського АТП 15160 від 23.11.1990 року №213, копія довідки Укравтотранс від 25.01.1996 року №7, лист Департаменту архівної справи та діловодства від 18.01.2018 року №2-С-11,1-21, лист Головного управління ДФС в Одеській області (а.с. 34-35).

Відповідно до протоколу №2 Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС від 01.04.2019 року, Комісією вирішено, що надані документи не відповідають вимогам Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою КМУ від 11.07.2018 року №551 (зі змінами). Вирішено повернутися до розгляду справи за умови надання документів, які підтверджували б факт виконання позивачем робіт у зоні відчуження (м. Чорнобиль), із зазначенням кількості днів у ІІ половині 1986 року (а.с. 36-37).

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначає Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Відповідно до ст.9 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є:

1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків;
2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
3) громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт;
4) громадяни, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.

Згідно ст.10 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців*, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно примітки до зазначеної статті, до військовослужбовців належать: особи офіцерського складу, прапорщики, мічмани, військовослужбовці надстрокової служби, військовозобов`язані, призвані на військові збори, військовослужбовці-жінки, а також сержанти (старшини), солдати (матроси), які перебувають (перебували) на дійсній строковій службі у збройних силах, керівний і оперативний склад органів Комітету державної безпеки, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, а також інших військових формувань.

Відповідно до ст.65 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Дітям, які не досягли повноліття, посвідчення видаються на загальних підставах та вручаються батькам.

При зміні категорії, а також у випадках, передбачених статтею 17 цього Закону, посвідчення підлягає заміні.

Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Процедуру видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та передбачає видачу посвідчень громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих визначає Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551 (далі Порядок №551).

Відповідно до п.11 Порядку №551, посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).

Посвідчення видаються: учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів:

- довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження, особового рахунка, табеля обліку робочого часу, посвідчення про відрядження в зону відчуження з відміткою підприємства про прибуття та вибуття працівника, шляхових листів (за наявності), трудової книжки (у разі потреби);

- довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження, у разі потреби - довідки командира військової частини, військового квитка, витягу з особової справи військовослужбовця, завіреного в установленому порядку;

особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою; хворим на променеву хворобу внаслідок Чорнобильської катастрофи - на підставі висновку уповноваженої медичної комісії не нижче обласного рівня або спеціалізованої медичної установи Міноборони, МВС, СБУ, які мають відповідну ліцензію МОЗ (далі - експертні комісії), та акта за формою Н-1; потерпілим від Чорнобильської катастрофи з числа евакуйованих у 1986 році із зони відчуження (в тому числі особам, які на момент евакуації перебували у стані внутрішньоутробного розвитку, після досягнення ними повноліття) та особам, які постійно проживали в зоні безумовного (обов`язкового) відселення з моменту аварії до прийняття рішення про відселення, - на підставі довідки, виданої Волинською, Житомирською, Київською, Рівненською або Чернігівською облдержадміністраціями (додатки 3 і 4); особам, які постійно проживали на територіях зон безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення на день аварії або які станом на 1 січня 1993 р. прожили в зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а на території зони гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років та відселені або самостійно переселилися з цих територій, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток 5); особам, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення за умови, що вони станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали чи постійно навчалися в зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток 6); особам, які працювали з моменту аварії до 1 липня 1986 р. не менше 14 календарних днів або не менше трьох місяців протягом 1986-1987 років за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток 7); дітям, потерпілим від Чорнобильської катастрофи, - на підставі довідки встановленого зразка (додатки 8-10); громадянам інших держав та особам без громадянства, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у разі переїзду на постійне місце проживання в Україну - відповідно до законодавства; дружині (чоловіку) померлого (померлої) громадянина (громадянки) з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеного (віднесеної) до категорій 1 або 2, або з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, віднесених до категорії 3, смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою, а також дружині (чоловіку), якщо та (той) не одружилася (одружився) вдруге, померлого (померлої) громадянина (громадянки), віднесеного (віднесеної) до категорій 1, 2 або 3, смерть якого (якої) пов`язана з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, - на підставі документів про підтвердження статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи, участі у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, відповідного посвідчення (за наявності) та експертного висновку щодо встановлення причинного зв`язку смерті з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт; опікуну дітей (на час опікунства) померлого (померлої) громадянина (громадянки), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою, - на підставі документів про підтвердження статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи, відповідного посвідчення (за наявності) та експертного висновку щодо встановлення причинного зв`язку смерті з Чорнобильською катастрофою.

При цьому посвідчення померлого (померлої) громадянина (громадянки) підлягає здаванню уповноваженим органам для подальшого зберігання в особовій справі дружини (чоловіка) померлого (померлої) або опікуна дітей померлого (померлої).

У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії таке посвідчення на підставі рішення цієї комісії підлягає вилученню уповноваженими органами.

Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.

Під час заміни посвідчення з однієї категорії на іншу попереднє посвідчення підлягає вилученню уповноваженим органом для подальшого зберігання в особовій справі постраждалої особи.

Як зазначено судом вище, у період з 25.07.1986 року по 23.08.1986 року позивач приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в якості водія у населеному пункті Київ-Чорнобиль, що підтверджується наступними документами: випискою з Наказу №170 від 25.07.1986 року Одеського автотранспортного підприємства №25160 про направлення його у відрядження в м. Київ - м. Чорнобиль для виконання будівельних робіт з 25.07.1986 року по 23.08.1986 року; довідкою №29 від 23.09.1986 року, виданою Одеським автотранспортним підприємством 25160 про те, що за період з 25.07.1986 року по 23.08.1986 року позивачу була виплачена заробітна плата в трьохкратному розмірі в сумі 337 рублів 40 коп. та 1115 рублів 06 коп., що свідчить про підвищену оплату праці за період виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (а.с. 12-13).

Окрім того, позивачем надано маршрутний лист №108 від 25.09.1986 року, де вказано, що з 25.07.1986 року по 31.07.1986 року він перебував у м. Чорнобиль і м. Прип`ять, працював по 13 годин, перевозив вантажі для будівлі саркофага, та 01.08., 5-6.08., 09.08., 12.08., 16-17.08., 20-21.08.1986 року також перебував в м. Чорнобиль, м. Прип`ять, перевозив вантажі для будівлі саркофага та працював по 15 годин (а.с. 14).

Також у матеріалах справи наявний особовий рахунок по заробітній платі позивача за 1986 рік, де видно виплати у кратному розмірі за Чорнобиль, вказані в довідці №29 від 23.09.1986 року (а.с. 15).

Крім того, позивач має довідку №213 від 23.11.1990 року, видану ВАТ «ОДЕСТРАНСАВТО», в якій підтверджено відрядження позивача в 30-ти кілометрову зону Чорнобильської АЕС з 25.07.1986 року по 23.08.1986 року (а.с. 16).

При цьому, суд зазначає, що з правової конструкції статті 10 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» випливає, що громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, вважаються учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 був направлений у відрядження до м. Чорнобиль.

За таких обставин, суд вважає, що ОСОБА_1, в силу ст.10 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», вважається учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Таким чином, посилання відповідача в оскаржуваному рішенні Комісії, оформленому протоколом №2 від 01.04.2019 року не те, що в наданих документах не міститься інформації щодо кількості днів перебування позивача в зоні відчуження, а саме в м. Чорнобиль є безпідставним.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України від 01.04.2019 року згідно протоколу №2 про невідповідність наданих ОСОБА_1 документів вимогам Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою КМ України від 11.07.2018 року № 551 (зі змінами) є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.2 ст.9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши докази в їх сукупності та необхідність належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за можливе, відповідно до ч.2 ст.9 КАС України, виходячи за межі позовних вимог, визнати протиправною бездіяльність Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України щодо неприйняття рішення про видачу ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Крім того, скасовуючи рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України від 01.04.2019 року згідно протоколу №2 про невідповідність наданих ОСОБА_1 документів вимогам Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою КМ України від 11.07.2018 року № 551 (зі змінами), та визнаючи протиправною бездіяльність Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України щодо неприйняття рішення про видачу ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, суд вважає за необхідне зодовольнити позовну вимогу про зобов`язання Комісію зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України прийняти рішення про видачу ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають повному задоволенню.

Керуючись ст.ст. 25-69727790, ст.ст. 241-246, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2 ) до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України (адреса: вул. Еспланадна, 8/10, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 37567866) задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України від 01.04.2019 року згідно протоколу № 2 про невідповідність наданих ОСОБА_1 документів вимогам Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою КМ України від 11.07.2018 року № 551 (зі змінами).

Визнати протиправною бездіяльність Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України щодо неприйняття рішення про видачу ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Зобов`язати Комісію зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України прийняти рішення про видачу ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 04 листопада 2019 року.

Суддя В.В. Андрухів

Немає коментарів:

Дописати коментар