-->

22.03.11

Додаткові пенсії чорнобильцям

  • Додаткові пенсії чорнобильцям – особливості захисту порушених прав
Одразу, хочу звернути Вашу увагу на те, що починаючи із 01 січня 2011 року спори з приводу призначення, обчислення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат вилучаються із цивільної юрисдикції та передаються до юрисдикції адміністративних судів. За загальним правилом, для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (ч. 2 ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції від 30.07.2010 року).

Додаткові пенсії чорнобильцям, за шкоду заподіяну здоров’ю, призначаються після виникнення права на державну пенсію та мають виплачуватися кожного місяця (ст. 49, 52 Закону про чорнобильців). У разі відмови у виплаті додаткової пенсії чорнобильцям, за шкоду заподіяну здоров’ю, строк позовної давності обчислюється по кожному місяцю, за яким має нараховуватися така пенсія, окремо. Право на позов відносно додаткової пенсії чорнобильцям виникає щомісяця, а позовна давність обчислюється з того місяця, коли громадянин дізнався або повинен був дізнатися про порушення права. Вказаний підхід повністю кореспондується із позицією Верховного Суду України, яка викладена в ухвалі від 17.02.2010 року по справі № 6-911св09. Судова практика також сформувала правило – якщо додаткові пенсії чорнобильцям виплачувалася у неповному розмірі, то вважається, що громадяни дізналися про порушення своїх прав після отримання неповних сум виплат. Тому, в класичному варіанті, судом можуть бути задоволені лише вимоги за попередні шість місяців, які передують даті подання позову.

Для того щоб обійти це обмеження, можна спробувати звернутися до органів пенсійного фонду із письмовою заявою. У цій заяві обов’язково зазначити прохання про сприяння в реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством прав та інтересів громадянина шляхом здійснення перерахунку додаткової пенсії та її виплати за весь попередній час. Органи пенсійного фонду зобов’язані перевірити викладені у заяві факти та прийняти рішення відповідно до чинного законодавства. До повноважень органів пенсійного фонду належить призначення і виплата пенсій. Тому, у разі прийняття рішення про відмову в задоволенні вимог, які викладені у заяві, громадянин може оскаржити таке рішення до суду (ч. 4 ст. 15 ЗУ «Про звернення громадян»). В цьому разі, строк позовної давності має обраховуватися з моменту одержання громадянином письмової відповіді на своє звернення. З цього приводу Верховний Суд України у своїй постанові від 13.04.2010 року № 10/85 також звернув увагу на те, що для вирішення питання про правильність застосування строку звернення до суду необхідно з'ясувати яким саме рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені права особи, коли розпочався перебіг цього строку. Зокрема, чи звертався громадянин до відповідача із заявою, якщо так – то коли, і чи приймалося останнім рішення про відмову.

Згідно ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Тому, ці вимоги також доцільно включати до позовної заяви.

Одночасно, хочу звернути увагу на ще один можливий варіант вирішення даного питання. Він пов'язаний з тим, що ст. 175 Кримінального кодексу України встановлює відповідальність за безпідставну невиплату пенсії чи іншої установленої законом виплати громадянам більш як за один місяць. Особливістю застосування цієї статті є те, що особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо до притягнення до кримінальної відповідальності нею буде здійснено виплату пенсії чи іншої встановленої законом виплати громадянам. Досудове слідство у цих справах провадиться слідчими прокуратури (ч. 1 ст. 112 Кримінально-процесуального кодексу України). Посадові особи пенсійного фонду очевидно можуть і будуть посилатися на відсутність бюджетного фінансування. Але, в цьому контексті доцільно згадати про практику Європейського суду з прав людини, яка є джерелом права та підлягає застосуванню судами України. Так, у справі «Кечко проти України» від 18.11.2005 року зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань.

Органи прокуратури мають іще один інструмент для впливу на пенсійний фонд. Законом України «Про прокуратуру» передбачено, що прокурор має право внести письмовий припис про усунення порушень закону органу чи посадовій особі, які допустили порушення, або вищестоящому у порядку підпорядкованості органу чи посадовій особі, які правомочні усунути порушення (ст. 22 Закону)

Тому, вибір способу захисту порушених прав залишається за Вами.

  • Додаткові пенсії для чорнобильців, які віднесені до категорії 2
Враховуючи пропозиції читачів блогу, сьогодні вирішив приділити увагу питанню розміру додаткової пенсії для чорнобильців, які віднесені до категорії 2 та вийшли на пенсію у 2010 році.

Для початку треба відмітити, що призначення пенсії для чорнобильців здійснюється відповідно до ст. 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі – Закон про наслідки чорнобильської катастрофи). Остання редакція вказаної норми передбачала, що призначення пенсії для чорнобильців, які віднесені до категорії 2, здійснюється в розмірі 15% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Але, рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 ця редакція статті була визнана неконституційною. Правові наслідки визнання окремих положень закону неконституційним передбачені у ст. 152 Конституції України. Вказана норма передбачає, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Отже, на сьогодні, діє попередня редакція статті Закону про наслідки чорнобильської катастрофи, яка передбачає, що призначення пенсії для чорнобильців, які віднесені до категорії 2, здійснюється у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Під час визначення розміру щомісячної додаткової пенсії для чорнобильців, за основу її нарахування береться мінімальна пенсія за віком. Згідно чинного законодавства розмір мінімальної пенсії за віком визначається за правилами, передбаченими ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає. Так, прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність становить з 01 січня 2010 року – 695 грн., з 01 квітня 2010 року – 706 грн., з 01 липня 2010 року – 709 грн., 01 жовтня 2010 року – 723 грн., 01 грудня 2010 року – 734 грн., з 01 січня 2011 року – 750 грн., з 01 квітня 2011 року – 764 грн., з 01 жовтня 2011 року – 784 грн. та з 01 грудня 2011 року – 800 грн.

Виходячи із цього, розмір додаткової пенсії для чорнобильців, які віднесені до категорії 2 (за шкоду заподіяну здоров’ю), має становити з 01 січня 2010 року – 208,50 грн., з 01 квітня 2010 року – 211,80 грн., з 01 липня 2010 року – 212,70 грн., 01 жовтня 2010 року – 216,90 грн., 01 грудня 2010 року – 220,20 грн., з 01 січня 2011 року – 225 грн., з 01 квітня 2011 року – 229,20 грн., з 01 жовтня 2011 року – 235,20 грн. та з 01 грудня 2011 року – 240,00 грн.
  • Додаткові пенсії чорнобильцям, які віднесені до категорії 3
Сьогодні, хочу розглянути питання розміру додаткової пенсії чорнобильцям, які віднесені до категорії 3 та вийшли на пенсію у 2010 році.

Для початку треба відмітити, що призначення пенсії чорнобильцям здійснюється відповідно до ст. 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі – Закон про наслідки чорнобильської катастрофи). Остання редакція вказаної норми передбачала, що призначення пенсії чорнобильцям, які віднесені до категорії 3, здійснюється в розмірі 10% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Але, рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 ця редакція статті була визнана неконституційною. Правові наслідки визнання окремих положень закону неконституційним передбачені у ст. 152 Конституції України. Вказана норма передбачає, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Отже, на сьогодні, діє попередня редакція статті Закону про наслідки чорнобильської катастрофи, яка передбачає, що призначення пенсії чорнобильцям, які віднесені до категорії 3, здійснюється у розмірі 25% мінімальної пенсії за віком.

Під час визначення розміру щомісячної додаткової пенсії чорнобильцям, за основу її нарахування береться мінімальна пенсія за віком. Згідно чинного законодавства розмір мінімальної пенсії за віком визначається за правилами, передбаченими ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає. Так, прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність становить з 01 січня 2010 року – 695 грн., з 01 квітня 2010 року – 706 грн., з 01 липня 2010 року – 709 грн., 01 жовтня 2010 року – 723 грн., 01 грудня 2010 року – 734 грн., з 01 січня 2011 року – 750 грн., з 01 квітня 2011 року – 764 грн., з 01 жовтня 2011 року – 784 грн. та з 01 грудня 2011 року – 800 грн.

Виходячи із цього, розмір додаткової пенсії чорнобильцям, які віднесені до категорії 3 (за шкоду заподіяну здоров’ю), має становити з 01 січня 2010 року – 173,75 грн., з 01 квітня 2010 року – 176,50 грн., з 01 липня 2010 року – 177,25 грн., 01 жовтня 2010 року – 180,75 грн., 01 грудня 2010 року – 183,50 грн., з 01 січня 2011 року – 187,50 грн., з 01 квітня 2011 року – 191,00 грн., з 01 жовтня 2011 року – 196,00 грн. та з 01 грудня 2011 року – 200,00 грн.
  • Додаткові пенсії для чорнобильців, які віднесені до категорії 4
Нещодавно до мене звернувся знайомий. Його зацікавило питання розміру додаткової пенсії для чорнобильців, які віднесені до категорії 4 та вийшли на пенсію у 2010 році.

Для початку слід відмітити, що пенсії чорнобильцям виплачуються згідно ст. 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі – Закон про наслідки чорнобильської катастрофи). Остання редакція цієї норми передбачала, що пенсії для чорнобильців, які віднесені до категорії 4, призначаються в розмірі 5% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Однак, рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 ця редакція статті була визнана неконституційною. Правові наслідки визнання окремих положень закону неконституційним виписані у ст. 152 Конституції України. Вказаною нормою передбачено, що закони, інші правові акти або їх окремі положення, які визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Тому, на сьогодні, діє попередня редакція статті Закону про наслідки чорнобильської катастрофи, яка передбачає, що пенсії чорнобильцям, віднесеним до категорії 4, призначаються у розмірі 15% мінімальної пенсії за віком.

Під час визначення розміру щомісячної додаткової пенсії для чорнобильців, за основу її нарахування береться мінімальна пенсія за віком. Згідно чинного законодавства розмір мінімальної пенсії за віком визначається за правилами, передбаченими ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає. Так, прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність становить з 01 січня 2010 року – 695 грн., з 01 квітня 2010 року – 706 грн., з 01 липня 2010 року – 709 грн., 01 жовтня 2010 року – 723 грн., 01 грудня 2010 року – 734 грн., з 01 січня 2011 року – 750 грн., з 01 квітня 2011 року – 764 грн., з 01 жовтня 2011 року – 784 грн. та з 01 грудня 2011 року – 800 грн.

Виходячи із цього, розмір додаткової пенсії для чорнобильців, віднесених до категорії 4, за шкоду заподіяну здоров’ю, має становити з 01 січня 2010 року – 104,25 грн., з 01 квітня 2010 року – 105,90 грн., з 01 липня 2010 року – 106,35 грн., з 01 жовтня 2010 року – 108,45 грн., з 01 грудня 2010 року – 110,10 грн., з 01 січня 2011 року – 112,50 грн., з 01 квітня 2011 року – 114,60 грн., з 01 жовтня 2011 року – 117,60 грн., з 01 грудня 2011 року – 120,00 грн.

Источник

11 коментарів:

Ирина сказав...

А що з приводу ст. 39 Закону де непрацюючим пенсіонерам за проживання на території віднесеної до зони посиленого радіологічного контролю передбачена допомога у розмірі 1 мінімальної з/п

etg сказав...

Уже забудбте про свои пенсии! С ноября 2011 года ПФ г.Тернополя прекратил выплату пенсий инвалидам Чернобыля по постановлениям судов. Пока КМУ будет месяцами заседать и делать вид, что что-то решают, уже некому будет выплачивать пенсии - по-умирают! Только на Тернопольщине, когда узнали, что им в ноябре не выплатили пенсии по постановлениям судов, умерло около трёх человек! Если кто получает больше 10 тис. пенсии, с них эти пенсии и снимайте, - или боитесь их? Надо было Азарову с Тигибко не врать на всю страну, а сказать, что мы будем всё делать для затягивания выплат пенсий по постановлениям судов, так-как теперь на Украине мы(!?) суды, закон и Конституция!? ГАНЬБА -НА ВЫЛА!!! Их уже не волнует, что могут оказатьса вместе с Тимошенко по ст.ст. 14, 255, 256 КАСУ; ст.ст. 175, 365, 382 ККУ та ст.ст. 8, 19, 22, 46, 48, 55, 58, 60, 68, 124 Конституції України. Когда же закончится беззаконие - может уже сегодня или на том свете? Чтоб не говорили, это реальный ГЕНОЦИД против инвалидов Чорноболя!!!
А иуда Андреев, это реально не все Чернобольцы и за всех отвечать не может да и не должен…!

Анонім сказав...

Шановні побратими. І знову ми наступаємо на ті самі граблі. Кияни та жителі області хочуть за рахунок переферії добитися щоби влада виконувала Закони та Конституцію України. Не вийде, тому шо ця влада не розуміє цівілізовану мову, вона розуміє мову СИЛИ. Вчора знову біля КМ України були іногородні, а деж чорнобильці Троєщини,Дарниці,Харківського масиву, Подолу, і інших районів. Хочуть відсидітись... Вже не вдасться...

Анонім сказав...

Після рішення суду на виплату чорнобильських,примусова судовиконавча служба зобов'язала організацію виплатити мені заборгованість по чорнобильській доплаті. Вже закінчився термін дії виплати. Куди мені зараз звернутися7

Анонім сказав...

кто знает по новому закону добавили возраст для женщин ЧАЭС 2категории?в 45 мне в пенсионном отказали.чтото сижу читаю и не могу найти восколько лет мне на пенсию.я ликвидатор ЧАЭС в 1986году

Анонім сказав...

Думають тільки про себе... може хай подумають хто за них буде голосувати

Анонім сказав...

Думають тільки про себе... може хай подумають хто за них буде голосувати

Анонім сказав...

ВЫБРАЛИ УРОДОВ!!!!

Анонім сказав...

украли пенсии к......ы

Анонім сказав...

Бандюкович Тигпко твой шулер да ?????

Smilemaker сказав...

"  Додаткові пенсії чорнобильцям, за шкоду заподіяну здоров’ю, призначаються після виникнення права на державну пенсію та мають виплачуватися кожного місяця (ст. 49, 52 Закону про чорнобильців)."А вы можете конкретно,с цитатой из статей закона  довести, что дополнительные пенсии  должны выплачивать ежемесячно.Стаття 52. Щомісячна компенсація сім'ям за втрату  годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи -это уже компенсация семьям.А в статье 49 говорится только о " щомісячному  довічному  грошовому утриманню ".
А хотелсь бы узнать ваше мнение именно о ежемесячной  дополнительной пенсии.

Дописати коментар